Home LiveLive Review SOUND TRACK Antwerpen, Het Bos (29/09/2023)

SOUND TRACK Antwerpen, Het Bos (29/09/2023)

We zijn dit jaar alweer toe aan de derde editie van Sound Track. Een wedstrijd die al heel wat talent van eigen bodem naar boven bracht en dus is het altijd uitkijken naar wie in de finale belandt. Maar eerst zijn er natuurlijk nog tal van voorrondes. Dit jaar schreven 1133 artiesten zich in waarvan er 136 zich mogen voorstellen tijdens de 22 voorrondes. Wij trokken naar Het Bos in Antwerpen waar de eerst selectieavond plaatsvond voor de provincie Antwerpen.

BLOND mocht de avond openen. De band bestaat uit Fien Van Der Aa, Linde Notenbaert en Caitlin Talbut die we kennen van Bluai, één van de winnaars van de vorig Sound Track editie. BLOND maakt humoristische elektropop in het Nederlands en komt in hun teksten soms met scherp uit de hoek. Ze zijn ook niet vies van een covertje van K3. Die cover lieten ze in Het Bos achterwege en we kregen een fijne set vol 80’s getinte synthpop waarin de dames bewezen dat ze alle drie kunnen zingen. Alleen is niet helemaal duidelijk waar het trio precies naartoe wil, is dit cabaret of draait het echt alleen om de muziek?

Hiphop is hip (zeker in Antwerpen) en dat merk je aan het grote aantal artiesten binnen dit genre op de affiche deze avond. De Antwerpse CAL! mixt afrotrap, dancehall en hiphop tot één geheel en dat met teksten in het Nederlands en het Turks met een Arabische vibe. Het was zijn eerste optreden ooit dus de man had wel wat zenuwen en wist niet goed hoe hij zich moest gedragen op het podium. Daar kwam nog bij dat de backingtrack ook de zang bevatte en we dus niet wisten of hij nu echt aan zingen was of niet. Het hielp ook niet dat hij zijn micro heel ver van zijn mond hield.

70’s soul en funk kregen we van Dull Boy Johnny die hun muziek omschrijven als: “Hot lounge grooves, recommended for late night tabledancing, jacuzzi love making, bar flirts or other saucy occasions”. Wij keken dan ook uit naar de stomende songs van dit Antwerps/Kempense zestal. Van de eerste tonen was duidelijk dit wel eens een van de hoogtepunten van de avond kon worden. De band heeft een geweldige sound die de coolheid van Balthazar combineert met psychedelische 70’s funk. Alles zat perfect en klonk heel overtuigend.

Deadbeat Larry heeft geprobeerd om het maken in Engeland. Dat ging blijkbaar een stuk moeilijker dan gedacht en na tien jaar keerde hij terug naar zijn homies in België. Intussen ging de man al op tour met Zwanger Guy en Lander Ghyselinck en afgelopen mei verscheen zijn debuutep Voor De Centjes met daarop samenwerkingen met Zwangere Guy, Pasi, Luie Louis, Scottie, Calya J en Joelle Francis. Hij bracht een dj mee die zorgde voor de beats waarop Larry heel vloeiend zijn woorden debiteerde. De man is duidelijk in de wieg gelegd voor dit soort muziek, dat merk je aan alles. Op het podium voelde hij zich als een vis in het water en wist iedereen mee te krijgen in zijn geweldige set.

Het vijfkoppige Mojo and the Kitchen Brothers liet zich voor hun groepsnaam inspireren door de film Fargo. Hun sound klinkt dan weer helemaal jaren ’60 en ’70 met psychedelische accenten, progressieve riffs en een oorverdovende ritmesectie. Met vier gitaristen, een bassist met een bijzondere mimiek en stageact, en een zingende drummer pakte de band de volledige zaal in. Aangezien de mannen geïnspireerd zijn door jaren ’70 progrock, kregen we maar twee, heel lange nummers… Het eerste nummer was pure hardrock die rook naar Deep Purple en Black Sabbath, het tweede klonk meer als psychedelische progrock in de lijn van de eerste platen van Pink Floyd. Het knalde echt alle kanten uit, dit was dan ook veruit het energiekste wat we voorgeschoteld kregen.

De 23-jarige Mitch Irankunda alias K3LL leeft voor zijn muziek. Hij producet zijn eigen tracks en is daarnaast ook grafisch ontwerper. Mitch bracht zijn fanclub mee en die betekenden zeker een meerwaarde voor het optreden. Vreemd genoeg sprak de man uit Brasschaat het publiek enkel in het Engels toe. Zijn nummers misten echter originaliteit en ook bij hem stond zijn eigen stem op de backingtrack. Hij wist zijn fans mee te sleuren maar na één track was Irankunda al dusdanig buiten adem dat zijn live présence wat energie verloor.

Onze favorieten: Dull Boy Johnny, Deadbeat Larry en Mojo and The Kitchen Brothers. Benieuwd hoe de jury zal oordelen.

Blond: Facebook – Instagram
Dull Boy Johnny: Facebook – Instagram