Home Belgisch RED RED Antwerpen, Café Chatleroi (14/11/2019).

RED RED Antwerpen, Café Chatleroi (14/11/2019).

Het Antwerpse Café Chatleroi was behoorlijk vol gelopen voor de onbekende band Red Red. Het vijftal heeft nog geen cd, ep of single uitgebracht. Opnames zijn nauwelijks te vinden, enkel op hun website en op de Red Red vi.be site, maar de paar songs die je kan beluisteren via deze kanalen zijn ongelooflijk staf. Hun songs zijn opgebouwd rond bluesriffs maar wat deze muzikanten er allemaal bijgooien is bijzonder origineel. Wij gingen eens kijken in Antwerpen of dit live ook zo uniek klonk.

© Cath Van Laere

En ja hoor vanaf het eerste nummer zijn we mee met de geweldige groove van Red Red. We horen vette country-blues met een jazz drum, gecombineerd met fijne gitaarsolo’s en een stem die staat als een huis en daarbij nog een dj die scratcheffecten op heel deze muur van geluid smijt. Dat klinkt vrij indrukwekkend.

Jazzdrummer Pieter Vandergooten en bassist Chris Forget zijn een stevige ritmesectie-tandem waar de andere bandleden alles op kunnen bouwen. Gitarist Steve Ceulemans zorgt voor de warme gitaarsounds, vurige solo’s en psychedelische geluiden. De in Brussel wonende Amerikaan Tom Beardslee heeft een klok van een stem die soms aan Eddie Vedder laat denken en fleurt de boel op met zijn slidegitaar. En last but nog least dj Courtasock gooit bij het hele zootje bijzondere geluidjes die de Red Red sound gewoon af maken.

© Cath Van Laere

Het fijne aan deze band is dat zij diverse genres in hun muziek steken. Ook al is de basis blues soms komt er country bij, dan weer wat funk, dan weer wat jazzy breaks tot pure americana. Het kan eigenlijk allemaal bij Red Red en ze hebben dan ook nog de kunst om dit allemaal logisch in elkaar te laten lopen. De set bouwde op met stevige dansbare songs en meer naar het einde toe waagde het vijftal aan meer langere psychedelische bluessongs wat blijkbaar de aandacht van het publiek wat verslapte. Ook al was hun versie van Leadbelly’s Where Did You Sleep Last Night vrij subliem, toch was het wat langdradig naar het einde toe. Als afsluiter haalden ze toch nog eens alles uit de kast met een song waar meer groove in zat, waar er terug vuur in het café schoot.

© Cath Van Laere

Red Red is een band die we in het oog moeten houden. We zouden hun sound een mix kunnen noemen van de bluesrock van Soapstone en The Black Crowes uit de jaren 90 en het avontuurlijke van Urban Dance Squad. Ook al moet de band misschien nog wat werken aan hun set toch hebben ze al heel wat fijne catchy songs met aanstekelijke grooves in hun achterzak.

WEBSITE