Home Live GALINE + AN PIERLE QUARTET, Gent, Minard (19/03/2025)

GALINE + AN PIERLE QUARTET, Gent, Minard (19/03/2025)

by Kris Van den Bossche

In de prachtige setting van de Minard-schouwburg mocht Galine de avond openen, solo aan de vleugelpiano. Galine heeft net een nieuwe plaat uit, Alpha, die werd opgenomen in studio La Patrie met Koen Gisen als producer.
Waar haar debuutplaat indruk maakt met een voltallige bezetting en rijke arrangementen, vormt dit een serieuze stresstest voor de nummers, die nu alleen op een pianoreductie steunen.

Galine © Hannelore Dieleman

Die songs bleken stand te houden, de 88 toetsen had de Kortrijkse Galine Kuyvenhoven vaardig in de hand, en de stem van deze vrouw kreeg alle ruimte om te shinen. In het ingetogen The Alphabet, bijvoorbeeld, dat het zeer goed deed in deze sobere uitvoering en ons even Adele-vibes gaf. Ook het op de plaat rijkelijk voorziene In The Name Of Love hield perfect stand zonder drums of strijkers.

Galine © Hannelore Dieleman

In afsluiter Wish I Could werd het publiek met succes ingeschakeld om het kinderkoor van de elpee te vervangen. Een mooie en geslaagde interactie. Galine leverde live een sterk visitekaartje af voor haar debuutalbum.

Galine © Hannelore Dieleman

De show voor Democrazy in de Minard, in de thuisstad van An Pierlé, lag zowat in het midden van de tour voor Ultimate Survival, het tweede album van het An Pierlé Quartet (APQ).

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman

Met Daybreak ontwaakte de set, terwijl Pierlé in kamerjas theatraal het podium verkende – geeuwend, zich rekkend en strekkend, vrij van haar instrument, enkel met de microfoon in de hand. In de vintage schouwburgomgeving voelde dit helemaal op zijn plaats.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


Imaginary Summer legde vervolgens meteen de dynamiek van het kwartet open op de planken. Van ingetogen, met een spanning op het orgel van Hendrik Lasure, dan alle vier fors uithalend, de stem bovenop, om opnieuw beheerst te landen.
The Sting klonk krols, de stem van Pierlé kronkelend bovenop de bas-synth, drums en sax. Opvallend hoe spaarzaam de piano-toetsen hier ingezet werden, wat de band extra ruimte gaf.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


La femme de la patrie heeft bovendien iets te vertellen in haar songs. Epigenetics ging over intergenerationeel trauma met een onweerstaanbaar dansbare groove, de wilde stroblonde haren kreeg An maar niet van zich afgeschud. Make Believe nam met musical-allures een loopje met de dopamine dealende sociale media.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


In Latern rolde Pierlé over het podium, worstelend met de microfoonkabel, terwijl de band als een stuiterbal alle prettig gestoorde kanten opging. Rode kostuumwissel bij de frontvrouw voor Slow Down, dat met gelijk gekleurd licht de sfeer perfect neerzette, de beklijvende zang van mevrouw Pierlé en de sax-solo van mijnheer Gisen maakten het nachtclubgevoel compleet. Wat een knappe lichtshow trouwens!

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


Go On startte met een bluesvibe, dat chaingang stapritme in het begin, en ontaardde compleet op de drums van wildeman Casper Van De Velde. In Simple Deep Contentment mocht hij met percussie allerhande zijn vakmanschap nogmaals etaleren. Net daarvoor was Waves wild en freakerig, met Pierlé hevig de toetsen geselend.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


De finale klonk met Hope verstild en was weer kippenvelverwekkend. Vorm en inhoud gingen wonderwel samen. ‘The force of vulnerability’ liet ruimte in de song en vertraagde die zelfs aan het eind. En kunnen we allemaal niet wat vertraging en hoop gebruiken, in de kleine en grote wereld? Hope is een instant Belpop klassieker, zoals Pierlé er wel regelmatig schrijft. Er mag gerust een spotje op.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


Nog één encore had het Gentse thuispubliek te goed voordat ze naar de merch verhuisden: Slippery Fish klonk zoals zijn titel: grillig, glibberig, avontuurlijk en met excentrieke vocale acrobatie.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman


Met een royale voorstelling van Ultimate Survival (gemengd met een fikse scheut uit WIga Wiga, de eersteling van APQ) maakte het An Pierlé Quartet een erg solide indruk live, hun sterke plaat meer dan bevestigend. An Pierlé heeft in haar nieuwe gedaante zichzelf weer opnieuw uitgevonden, meer kunnen we van een artiest niet verwachten.

Het An Pierlé Quartet is met Antwerpen, Brussel, Oostende en Mechelen al achter de kiezen, voorlopig nog te zien in Rijkevorsel en in Silly in april, Luik in mei en in juli op het grote podium van Gent Jazz.

An Pierlé Quartet (c) Hannelore Dieleman

Galine | Facebook | Instagram
An Pierlé Quartet | Facebook | Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More