Foto’s: Cath Van Laere
De groepsleden van Red Red zijn ervaren muzikanten uit het blues, roots en jazz milieu die met hun band iets heel origineels willen neerzetten. Ze vermengen 70’s gitaarrock en blues met een turntable dude (dj Courtasock). Ze hebben dan ook maar ineens een eigen genre uitgevonden dat ze “psychedelic turntable blues” noemen. Een soort van kruisbestuiving tussen Black Keys, Howlin’ Wolf, Urban Dance Squad en Led Zeppelin waar ze ook nog een eigen saus aan toevoegen.
Het resultaat kan je horen op de debuutplaat The Alabama Kid die Red Red eind vorig jaar heeft uitgebracht bij het Naked label. Tom Beardslee, Steve Ceulemans Pieter Vandergooten, Chris Forget en dj Courtasock namen voldoende tijd om aan hun sound te werken wat resulteerde in een heel straffe plaat. Het gezelschap trekt nu door het land om de liedjes live te brengen op het podium. Op het podium zijn ze met hun zessen met Ariane Van Hasselt op backing vocals en soms ook de lead. Wij gingen in Djingel Djangel checken hoe dat klonk.
Het zestal opende met een zalige, vettige, bluesy intro die vlotjes overging in Alabama Kid met subliem gitaarwerk (met Beardslee op lap steel), Courtasock die er met zijn turntables lekkere scratch- en soundeffecten in gooide en een super strakke ritmesectie die voor een heel straffe basis zorgde.
Tom zong met zoveel pure passie alsof zijn leven ervanaf hing terwijl Ariane hem aanvulde met haar krachtige stem. Het speelplezier droop er af. Deze band is werkelijk een plezier voor het oor en oog want dit zijn allemaal geweldige muzikanten die perfect op elkaar zijn ingespeeld.
Tijdens de traditional The Cuckoo (waar de band een super groovy versie van maakte) hoorden we geweldige samenzang tussen Tom, Ariane en Steve. Daarna mocht Van Hasselt de leadvocals voor haar rekening nemen op het country getinte Send The Sun (origineel van Nikki Lane) wat ze voortreffelijk deed. I Gotta Know klinkt op het album al erg opzwepend maar live doet deze straffe band er nog een schepje bovenop en klinkt het nog vuriger.
Van de bluesklassieker Spoonful maakte de band opnieuw een eigenzinnige versie (terug te vinden als b-kant van de single I Gotta Know). Tijdens Good Company kreeg Red Red het gezelschap van Big Dave die met zijn mondharmonica een knappe aanvulling was. Het publiek vroeg om meer zodat Dave bleef staan voor de Robert Johnson klassieker Come On In My Kitchen waarin Ariane de vocals voor haar rekening nam. Op het einde zong zowat iedereen mee wat zorgde voor een zalige gospelvibe.
De American traditional In The Pines waarvan Red Red een lange psychedelische versie maakte, volgde. Tijdens de break kon de ritmesectie schitteren met een heel straffe drumsolo die van begin tot eind bleef boeien (wat toch vrij uniek is voor een drumsolo). Dan was het tijd voor een super aanstekelijk deel met Long Black Train en Lay Me Down Marie om te vervolgen met het stevig rockende Tear It Down en het naar Pearl Jam ruikende Here Tonight als afsluiter.
Wat een set zette Red Red neer in Djingel Djangel. Dat de zaal zelfs niet voor de helft gevuld was, zullen we maar steken op het zonnige weer of de finale van het songfestival, want aan de kwaliteit van de band zal het zeker niet gelegen hebben.
Je kan deze klasbakken nog aan het werk zien op 27 juli in Bar Woest in Wuustwezel, op 7 augustus tijdens de Fonnefeesten in Lokeren (met Kosheen en Fortress) en op het GeVarenwinkelfestival in Herselt op 24 augustus.