Met hun recente passage op de Lokerse Feesten in het achterhoofd, trokken we vol goesting naar de Antwerpse Lotto Arena om Pixies aan het werk te zien. Het concert is een onderdeel van hun Europese tour ter promotie van het nieuwe album The Night The Zombies Came.
De support van dienst was The Pale White, een Britse alt-rockband uit Newcastle met invloeden van Nirvana, The Black Keys, Interpol en Queens Of The Stone Age. Met hun kersverse album The Big Sad onder de arm kwamen ze het publiek opwarmen met een set met alleen maar met nummers uit deze plaat.


The Pale White (c) Hannelore Dieleman
Pixies drukte zijn stempel op de late jaren 80, begin de jaren 90 met de legendarische albums Doolittle, Bossanova en Surfer Rosa. Momenteel opereert de band nog steeds in driekwart van de originele bezetting, met Emma Richardson (ex-Band of Skulls) op bas als nieuwe opvolgster van Kim Deal.

De zaal was goed gevuld met een publiek dat duidelijk uitkeek naar een avond vol rauwe gitaren en een flinke dosis nostalgie. Klokslag half negen betrad Pixies in een rookgordijn het podium. Het startschot werd gegeven met U-Mass, onmiddellijk gevolgd – we weten allemaal dat Frank Black niet de man voor bindteksten is – door Wave of Mutilation.

We werden getrakteerd op een zeer gevarieerde setlist met zowel klassiekers als Where Is My Mind, Here Comes Your Man, Debaser als nummers uit de nieuwe plaat. Emma Richardson nam de vocals over voor een puike cover van The Jesus & Mary Chain’s Head On. En dan was er ook In Heaven (Lady In the Radiator Song) van Peter Ivers & David Lynch.

Songs als You’re So Impatient, Chicken en Oyster Beds uit The Night the Zombies Came kregen live een rauwe intensiteit mee die de studioversies moeiteloos oversteeg. De samenzang tussen Black Francis en nieuwkomer Emma Richardson zorgden voor een extra laag die live goed binnenkwam. Toch was de reactie van het publiek niet altijd even vurig. Terwijl de zaal bij bekende nummers wakker leek te schieten, meezong en elke riff enthousiast werd onthaald, bleef het bij het nieuwe materiaal opvallend rustig.

Vooraan ontstond af en toe een kleine moshpit van springende fans en een enkeling waagde zich aan crowdsurfing, maar verder dan dit ging het niet.


Pixies heeft een voortreffelijke set neergezet waarbij ze strak en goed speelden. Het nieuwe werk klonk live verrassend fris en energiek, maar er ontbrak bij momenten magie in de zaal. Toch werd het een avond met zowel herinneringen aan de gloriedagen als een excellente kennismaking met het nieuwe materiaal.

Pixies website/ facebook/ instagram
The Pale White website/ facebook/ instagram