“The Good Witch comes to Europe.”
Wie zich de voorbije jaren enigszins als fan of kenner van Ed Sheeran profileerde zal meteen recht veren bij het horen van deze slogan. Maisie Peters, een nog steeds maar 23-jarige Britse uit West-Sussex, timmert al sinds 2017 aan haar muzikale weg en die ging behoorlijk snel ‘raketkanongewijs’ de hoogte in want ze werd vrijwel meteen opgepikt door Mr. Sheeran himself. Hij liet haar zonder dralen een platencontract tekenen en noemde haar “The voice of this generation”. Ze mocht opdraven als voorprogramma tijdens zijn stadionwereldtour en op die manier wist ze 54 keer tienduizenden fans te bereiken.
Het resultaat? Een eigen indoor concerttour met alleen maar uitverkochte zalen voor het vieren van haar album The Good Witch. Het concert van de knappe blondine was al maanden uitverkocht en de fans stonden al om 13 uur in de namiddag aan te schuiven voor het beste plekje vooraan in de oergezellige Vooruit van VierNulVier. Het was bovendien het startschot van haar Europese tour. Spannend dus!
Wie nog nooit een optreden van een tieneridool meemaakte kunnen we dat ten stelligste aanbevelen, het is hallucinant en hartverwarmend tegelijk. Tieners sluiten immers ook voorprogramma’s innig in de enthousiaste armen. Volwassenen verstoren bij concerten doorgaans het luisterplezier van die enkelingen die het voorprogramma een kans willen geven. Niets daarvan bij de jeugd anno 2024. Maisie had landgenote Paris Paloma meegenomen en die moest haar mond nog maar opendoen om een halve bindtekst te proberen prevelen en het was een joelen dat horen en zien verging. Ook de meeste van haar songs werden luidkeels meegezongen, en wonder boven wonder… Maisie Peters heeft talentvolle fans want het merendeel zong behoorlijk mooi in de maat zonder al te fel te tieren vanwege een niet langer controleerbare euforische drang.
Paris Paloma is wel niet de eerste de beste want ze kwam het podium op in een vintage, decennia-oud gouden kleed en dat paste naadloos bij haar gouden stem. Ze speelde een reeks nummers op gitaar en liet zich op het eind begeleiden door de toetseniste van Peters. Het was een best wel aardig maar weinig origineel singersongwritergevecht in de marge maar haar stem was zo betoverend dat we als het ware een masterclass ruisonderdrukking kregen en alleen nog maar een gouden engel hoorden zingen.
My Mind Now was fonkelnieuw en dus meteen een primeur. Het nummer Labour leverde haar zowel in de States als in haar thuisland een monsterhit op. Het gaat over heavy labour, met name dat één van de partners in een relatie moet sleuren om de relatie relatiewaardig te houden. Een weinig Valentijnsvriendelijke gedachte maar het leverde haar wel het label Tiktok-sensatie op en dan word je vanzelf groot. Van de ene golden girl naar de andere dan maar.
Maisie Peters rende het podium op en haar muzikanten waren in de wolken. Letterlijk. Een opblaasbaar wolkendek ontvouwde zich achter de wereldster in wording en de 3 muzikanten zaten hoog en droog boven de wolken. Maisie zelf was dartel gekleed in stijlvol zwart met combats eronder. Als Poppy dat mag doen, dan ik ook! We hoorden het haar zo denken.
Misschien toch even aanstippen dat we wat interview-achtig onderzoek verricht hadden op de eerste rijen tussen de megagigafans. We werden met ons fototoestel verrassend hartelijk welkom geheten en eerlijk gezegd hebben we in geen tijden zoveel respect ervaren van muziekfans op de eerste rijen. Vóór ons stond een meisje uit Nederland en die sloeg ons toch met verstomming. Als je dit leest heeft Maisie Peters ook al opgetreden in de Olympia in Parijs. Ook daarvoor had de superfan een ticket, en ze voegt er nog 3 concerten aan toe, wat maakt dat ze na deze tour zomaar eventjes 34 optredens zal gezien hebben van haar idool. 32 daarvan in een tijdspanne van 2 jaar. “Het is vakantie, ik heb toch niets beters te doen”.
We herkenden uiteindelijk geen enkel nummer maar elke song klonk als een wereldhit. Elke liedje werd woord voor woord meegezongen en Maisie kon zich vaak permitteren even een paar zinnetjes aan het publiek over te laten. De meid heeft niet alleen stijl maar ook humor. Zo liet ze optekenen dat ze vaak haar teksten vergeet, wat vreemd lijkt want ze heeft ze zelf geschreven. “Please fill in if I forgot my lines and try not to bully me on the internet tomorrow. She can’t even sing her own songs”.
Coming Of Age is een lied met een erg sterke melodie en ook Body Better bracht een zwierige rotvaart in de show. Maisie huppelde constant heen en weer om zo iedereen van dichtbij te kunnen zien op de eerste rijen. Ook opvallend was het slechts sporadisch gebruik van gsm’s. We hadden een mobiele zee verwacht maar de fans hebben wellicht al 132 concerten van haar integraal bekeken en wilden duidelijk vooral zingen en genieten. Zo kan het dus ook.
Just A Boy was een afrekening met een waardeloos lief en hiervoor vroeg ze iemand vooraan de voornaam van haar ex publiekelijk te maken om samen komaf te maken met dat ‘jongetje’. Ze kreeg van een jongen vooraan een ruiker bloemen en zei dat ze wel verplicht was om haar lief te zeggen dat iemand uit Gent haar een boeket had geschonken.
Maisie Peters, ze is nog maar 23 jaar en ze kan al een volle zaal imponeren en entertainen. Watch was ook een felle song met de “What the fuck” kreet die massaal werd gescandeerd. Als een gerodeerd artiest bracht ze dan een akoestische medley van een paar songs waarbij Stick Season blijkbaar door de Nederlandse superfan was “besteld”. Akoestisch kwam haar prachtige stem ook beter uit en ze kon zich beter op de zang concentreren want ze rende niet van hot naar her.
Band And I vonden we nu niet meteen een wereldsong maar de idee erachter is wel werelds. Een artiest die een nummer heeft geschreven voor haar band. Mooi vinden we dat. Blonde is een banger maar zelf waren we toch erg gecharmeerd door het dartel dansende The Song. Een wonderbaarlijke poprocksong in de stijl van pakweg Anouk en Avril Lavigne maar gewoon beter.
Maisie staat vooral voor poprocksongs met eenvoudige refreinen en heerlijke meezingers. En dat is oké, zeker als het op hoog niveau gebracht wordt. We hebben ons geen seconde verveeld gedurende die 80 minuten of hoeveel waren het er? Kijk, we hebben niet eens op onze gsm gekeken om het uur te checken.
Slotnummer Cate’s Brother klonk als een archetypisch nummer dat je ook wel hoort op de soundtrack van die typische Amerikaanse tienerfilms. Geen enkele relevantie dus, maar tijdens een Maisie-gig werkt dit gewoon. Het publiek kreeg dan uitgebreid de tijd om minutenlang de naam Maisie te scanderen want er stonden nog 2 bisnummers op de setlist. Het eerste zorgde voor een verbluffende zee gsm-lichtjes tijdens History Of Man, eigenlijk wel een mooie song. De blijkbaar verwachte afsluiter Lost The Breakup schoot het denkbeeldig vuurwerk een laatste keer de hoogte in. Ze werd gedumpt maar finaal kwam zij als winnaar uit de strijd en haar ex verloor dus de break-up.
Tienerteksten voor tieners met issues maar wat was het een wervelend feest. Het is ook niet alle maanden dat een wereldster naar Gent komt, ook al zijn ze nog maar 23. We waren er bij en we hebben vooral kunnen vaststellen dat jongeren nog steeds echt van muziek kunnen genieten. Je leeft als tiener maar als je idolen hebt. Gent liep vol met tieners die straalden van levenslust. Prachtig!
PARIS PALOMA: instagram – facebook
MAISIE PETERS: website – instagram – facebook