Malvin Moskalez ziet eruit als een viking die geleefd heeft, en klinkt ook zo. Hij had enkel zijn stem en een gitaar nodig om de 4AD plat te krijgen. Ingetogen, doorleefde folk of welke naam je’t ook wil geven. Breekbare stem, en prachtig subtiel gitaarspel. Malvin Moskalez. Een naam om te onthouden, en iets minder om uit te spreken.
Gregory Frateur en co maken muziek op eenzamen hoogten. Daar ergens waar Bowie, Gavin Friday of Diamanda Galas de grenzen verlegden. Stond hij vorige week nog te schitteren in New York, nu maakte de Antwerpse zanger van de 4AD even zijn nieuwe thuis om Loose Ends voor stellen. Een plaat die mikt op buik, benen, borsten en ballen. Minder drama en meer seks.
Terwijl de band een groove inzet, verschijnt – blootvoets en in tegenlicht – Frateur op het podium, stijlvol gekleed en met een opvallende stenen ketting om de nek. Zijn unieke stem is nog steeds uniek. De muziek is alweer een beetje anders, zoals we dat bij elke plaat in de twintigjarige geschiedenis gewend zijn. Goeie funk en andere heel dansbare stuff, stond er op het menu in de volle 4AD.
Dez Mona is nu een kwartet. Nieuw gezicht is Karel De Backer op drums, u kent hem wellicht van Dead Man Ray en Kowlier. Een bassist is er niet en er staat niks op tape. Gitarist Sjoerd Bruil heeft een bakje waarmee hij zijn gitaar lager kan doen klinken. En accordeonist/pianist R.V.C. speelt ook baslijnen.
Bruil en V.C. tekenden voor de dynamische muziek op Loose Ends. Bruil is een funkateer eerste klas. Zijn licks en riffs zijn soms op de achtergrond, soms knallen ze eruit. De klanken die R.V.C. uit zijn accordeon krijgt zijn ongehoord. Resultaat van dit samenspel op de onwrikbare grooves van De Backer is een soort voodoodisco.
Op 19 oktober start de tournee van Dez Mona. Een absolute aanrader!