In 2000 besloot Urban Dance Squad er een punt achter te zetten omdat het vuur uitgedoofd was. Ze maakten vijf ijzersterke albums met een eigen straf crossover-geluid. Dankzij de raps en zang van Patrick Tilon alias Rudeboy, de zalige gitaar licks van René van Barneveld, de geweldige ritmesectie met Silvano Matadin op bas en Michel Schoots op drums en natuurlijk Arjen de Vreede alias dj DNA die de songs inkleurde met zijn magische geluiden uit zijn draaitafels. In 2006 kwam de band, met uitzondering van dj DNA, nog een samen ter promotie van The Singles Collection maar daarna werd de stekker er definitief uitgetrokken. Rudeboy ging even met Junkie XL de hort op en probeerde daarna het niveau van Urban Dance Squad te evenaren maar dat lukte nooit echt.
Urban Dance Squad was een groot voorbeeld voor Rage Against The Machine, Beastie Boys en zelfs The Red Hot Chili Pepper waren fan. De invloed van het Squad was gigantisch maar op het einde was er nauwelijks nog interesse tot grote frustratie van de groepsleden. Jean-Marie Aerts was de producer van de eerste Urban Dance Squad-plaat Mental Floss For The Globe, en ook al was de sfeer tijdens de opnames niet echt top, toch was het misschien wel de beste plaat van het Squad waar ze verder op konden bouwen.
Ondetussen is Rudeboy bezig aan een autobiografie en dat was misschien de aanzet om terug met de nummers van de Squad te gaan touren. Hij contacteerde iedereen van de band maar enkel dj DNA hapte toe om mee te doen. Hij was in veel opzichten de motor van de band en heeft ooit Rudeboy bij de band gehaald. Dus twee originele leden van vijf trekken nu al een tijdje door Europa en blijkbaar hebben de songs van Urban Dance Squad nog steeds succes, het optreden in De Casino was dan ook zo goed als uitverkocht.
De support werd verzorgd door DYnamic (Douma Trpl Gnrtn, Volt Selector en Fatty Fatty Love) die opgroeide in New York maar is verhuisd naar Brussel om daar zijn hiphopcarrière te starten. Hij bracht twee albums uit waar hij samenwerkte met onder ander Sizzla Kolonji, Anthony B., Omar Perry en Kromstar. Hij mocht mee op Franse tournee met Urban Dance Squad waarbij hij het voorprogramma van mocht verzorgen, net zoals in Sint-Niklaas.
DYnamic had de Franse beatmaker Dopa Beatz bij, die de rapper harde beats aanleverde en dat afwisselde door er zware metal gitaren in te steken. Maar het duo ging ook terug naar de basis van hiphop met oldschool beats. Het is duidelijk dat de Brusselaar in de wieg is gelegd om te rappen. De man heeft zoveel naturel met zijn hiphopattitude die zeer overtuigend overkomt. Hij brengt krachtige hiphop die in de lijn ligt van Public Enemy, LL Cool J en Busta Rhymes. Maar hij is er ook niet vies van, om er stevig in te vliegen met metal- en dance-invloeden en dan komt hij dicht in de buurt van The Prodigy. Als afsluiter bracht hij een eigen versie van de Stereo MC-klassieker Connected die het publiek zeker kon smaken. Van DYnamic moet je zeker geen slappe r&b hiphop verwachten, deze kerel is echt ’the real thing’ en gaat er ook volledig voor. Zijn energieke set was dan ook meer dan indrukwekkend.
Als intro voor de Urband Dance Squad-set zorgde dj DNA voor een bijzondere versie van The Pink Panther Theme, dat een soort dubby reggae jasje kreeg. Na deze catchy intro kwam Rudeboy op het podium vergezeld van zijn jonge talentvolle band met Matthias van Beek (speelt ook bij ex-Di-rect zanger Tim Akkerman) op gitaar en backings, Axel van Oort (Green Lizard) op bas en backings en Jochem van Rooijen (Green Lizard, Mina Caputo) op drums. Al bij openingsnummer Good Grief werd duidelijk dat deze drie muzikanten het energiek geluid van Urban Dance Squad neer konden zetten, zodat Rudeboy en dj DNA hun klassiekers vol overtuiging konden brengen.
Rudeboy is dit jaar 58 jaar geworden maar de man staat nog steeds geen 2 minuten stil op het podium. Hij springt en danst in het rond als een Duracel konijn zodat zijn micro regelmatig van zijn kabel vliegt, ook al waren deze aan elkaar vast gekleefd met tape. Het lijkt of de man al zijn energie in al die jaren opgespaard heeft om nu alles op het podium te laten exploderen. Zijn teksten spuwt hij nog steeds uit met veel kwaadheid en pure energie. Zijn collega DNA doet het allemaal wat rustiger aan en houdt het bij heupwiegend scratchen en backings verzorgen.
Ook al gaf het vijftal een explosieve energieke set, toch duurde het tot bij No Kid dat het vuur ook in het publiek aanschoot, en dan waren we toch al zeven nummers verder in de set. Het publiek bestond voornamelijk uit vijftigers en die waren blijkbaar vooral gekomen om de hits te horen. En hits kregen ze: Grand Black Citizen, No Honestly, Deeper Shade Of Soul, Struggle For Jive en Happy Go Fucked Up volgden elkaar op in een vlammend tempo en allemaal klonken ze net zo intens als in de jaren ’90. Van Beek speelde extreem luid op zijn gitaar en vulde de songs tot de perfectie aan. Alleen was het nu niet echt nodig om Kurt Cobain poses aan te nemen die hij tot in het kleinste detail kopieerde, dat terwijl hij zijn haar ook geblondeerd had. De ritmesectie klonk beenhard maar ook enorm strak, iets waar het Squad ook gekend voor stond.
Afsluiter van de set was een explosieve Demagogue waar DYnamic een bijdrage mocht doen. De Brusselse rapper leek in deze song als een gedreven Zack de la Rocha van Rage Against The Machine; even intens en gedreven. Natuurlijk kwam het vijftal terug voor een bisronde met het smerige Selfsufficient Snake, het bommetje Fast Lane en een extra lange versie van het aanstekelijke Bureaucrat Of Flaccostreet.
In De Casino bleek dat de nummers van Urban Dance Squad nog steeds eigentijds klinken en dat Rudeboy en dj DNA met hun nieuwe leden deze songs nog steeds met dezelfde power kunnen brengen. Alleen is die kracht en energie niet meer in het publiek te merken. Maar over het optreden kunnen we alleen maar heel enthousiast zijn. Rudeboy heeft meer energie in zijn kleine teen dan de volledige line-up van The Red Hot Chili Peppers samen.