Hij kwam de helft van de Belgische muziekscene wel al eens tegen op een podium, als roadie of backstage, maar wie maakte daarbij de beste indruk op Tom Van Dorpe van de Gentse band Stereoseat?
Wat is voor jou het beste Belgische album ooit?
Zonder twijfel het debuutalbum van dEUS, Worst Case Scenario. Omdat het voor de grootste muzikale aardverschuiving zorgde in mijn vroege tienerjaren. Als voorbode kregen we al de ep Zea, die het vuur aan de lont stak voor wat volgde, hun debuutalbum.
Tom Barman is dan wel dé songschrijver maar de synergie die ontstond tussen Rudy Trouvé, Stef Kamil Carlens, Klaas Janzoons en Barman was zeker het fundament van deze klassieker volgens mij. Onderschat ook niet de rol van producers Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem. Vermeersch houdt niet van knip-en-plakwerk en wil altijd zoveel mogelijk live takes tijdens de opnames.
Allemaal meesterlijke songs in een soms chaotisch avant-gardistisch jasje gestoken. Alternatief met invloeden uit de jazz, blues en folk. Erg vernieuwend (onconventioneel gebruik van viool, gitaren…) en het wordt beter na elke luisterbeurt.
Worst Case Scenario zorgde voor een enorme oplawaai, boost in het internationale muzieklandschap, waar collega muzikanten zoals o.a. Michael Stipe geïnspireerd door raakten met als apotheose een nominering voor ‘beste nieuwkomer’ op de MTV Music Awards, waar ze de duimen moesten leggen voor, jawel, de fucking Crash Test Dummies.
Je hoort het al: dEUS was letterlijk een beetje mijn God gedurende vele jaren.
Beste Belgische demo ooit: Scorch van ORANGE PECCO.
Toch nog een op zijn zachtst gezegd een ‘eervolle vermelding’ voor:
MILLIONAIRE – Outside The Simian Flock
EVIL SUPERSTARS – Hairfacts ep / Remix Apocalyps ep
WALLACE COLLECTION – Laughing Cavalier
Wat is voor jou de beste Belgische single aller tijden?
Daydream van WALLACE COLLECTION. Een song die zo op The White Album van The Beatles kon staan. Daydream doet me een beetje denken aan Hey Jude (de ‘nanana’ vocals!) van The Beatles. (Hey Jude stond er dan wel niet op maar werd wel opgenomen in die periode en als single uitgebracht.)
Alweer méér dan eervolle vermeldingen voor:
dEUS – Suds And Soda: hoe een klassieker in de Belpop ontstaat door op een repetitie te beginnen met een soort ‘alarm’ toon op viool en iedere muzikant vervolgens een laagje toevoegt.
MILLIONAIRE – Champagne: verliefd op het atypisch ritme dat de vette riff nog meer in de verf zet.
VAYA CON DIOS – What’s A Woman: Dani Klein haar stem op haar mooist in een letterlijke wereldsong.
RAYMOND VAN HET GROENEWOUD – Twee meisjes: de mooiste Belgische melancholie vervat in een song.
JAQUES BREL – Quand On N’a Que l’Amour, maar ook Ne Me Quitte Pas, Les Flamandes, Amsterdam…
Naar welke Belgische artiest kijk je op?
MAURO PAWLOWSKI! Heerlijk hoe hij alle muziekstijlen van alternatief tot pop tot chanson, avant-garde, jazz, blues, enz. volledig onder de knie heeft.
De enige Belgische muzikant die zó onderlegt is qua songwriter-vakmanschap en tegelijkertijd heb ik nooit iemand geweten die zo durft op zijn bek gaan door (vooral live, o.a. met ’Gruppo Di Pawlowski) te flirten met muzikale grenzen, wat soms uitmondde in genialiteit maar ook even goed soms uitmondde in kakofonie.
Of het moment dat hij door de platenfirma terecht werd gewezen dat er geen singles staan op de Remix Apocalypse ep van Evil Superstars en hij dan maar direct een (hit)single schreef nl. It’s A Sad Sad Planet.
Om verder door te gaan op EVIL SUPERSTARS. Vooral de Hairfacts ep, Remix Apocalyps ep en het album Boogie-Children-R-Us waren mijn muzikale bijbels gedurende jaren en zorgden voor een injectie goesting en creativiteit om zelf songs te schrijven.
Welke nieuwe Belgische artiest of band moeten we volgens jou zeker in het oog houden?
HEISA, PSYCHONAUT… zaten al in mijn eindejaarslijstje 2020. Benieuwd wat 2021/2022 voor hen brengt. Ook benieuwd naar het parcours van FABIAN RASTI in 2021. Ik zie dat hij geselecteerd is voor De Nieuwe Lichting 2021 van StuBru.
Wat is jouw mooiste Belgische muziekherinnering (festival, optreden, ontmoeting…)?
Teveel om op te noemen.
Mooiste optreden: EVIL SUPERSTARS op het eerste feestje van StuBru in de Vooruit in Gent. Magisch optreden, gevolgd door een nog magischer optreden van GIRLS AGAINST BOYS (USA).
Met CHROME YELLOW, mijn eerste bandoptreden in de Ancienne Belgique en een Humo clubtour als support van o.a. Sloan, Him en The Sheila Divine en enkele headline shows.
Met mijn recente band STEREOSEAT als headliner op een festival in Gistel voor het zatste en hevigste publiek ooit.
Als roadie van ABSYNTHE MINDED had ik dé tijd van mijn leven. Allemaal rock-’n-roll zoals bijvoorbeeld het moment dat een groepslid tijdens de nachtelijke terugrit uit de tourbus stapte en 2 dagen vermist was, of het moment dat twee muzikanten aan de rode lichten uit de bus stapten en begonnen te ‘vechten’ en je niet goed wist als het echt of fake was. Hotelkamers op zijn kop zetten tijdens afterparty’s en nog zoveel meer, maar bovenal een band die erin slaagde om er live telkens te staan, altijd in bloedvorm en zich nooit verveelde, zelfs na het zoveelste optreden. De mix van pop-, rock-, balkaninvloeden en gipsy zorgde op één of andere manier voor een enorme opwinding live, opnieuw en opnieuw, vóór en na een show dus (lacht).
Wel nog een mooie anekdote over de eerste keer dat ik met hen meeging. We gaan terug naar Rock Werchter 2010, waar ik tussen het ‘werken’ door even was ingedommeld in een zetel in een backstage en wakker werd met naast mij Dave Grohl, zittend aan mijn linkerkant, Josh Homme aan mijn andere zijde en recht over mij John Paul Jones (Led Zeppelin), waar ze rustig aan het ‘indrinken’ waren alvorens hun show met Them Crooked Vultures te starten. Bleek dat ik in hun lege backstage was terechtgekomen net voor ze toekwamen (lacht).