Home Interview Week Van De Belgische… Labels! MODULAR404

Week Van De Belgische… Labels! MODULAR404

by Luminous Dash

Er zijn nog van die pure underground labels zoals modular404. Het label weekt modulaire synthesizerartiesten zachtjes los uit hun werk- en leefomgeving. En ze stellen stel hoge eisen, een nummer komt maar in aanmerking voor uitgave wanneer het exact 404 seconden lang is. Ontdek meer over het elektronisch muzieklabel modular404 in dit interview voor De Week van de Belgische muziek.

Wat was de drijfveer om met een label te starten?
Een breder publiek bereiken voor hedendaagse modulaire synthesizermuziek. Veel mensen denken bij modulaire synthesizers spontaan aan oude telefooncentrales zoals Klaus Schulze en Tangerine Dream. De hedendaagse elektronische scene maakt massaal gebruik van laptops, ook op het podium, waardoor het publiek niet meer weet wat live is en wat niet. Bij modulaire synthesizers is alles live in het moment, er is geen vangnet: een kabeltje veranderen of aan een knop draaien kan alles anders laten klinken, vandaar dat een modulaire live set meestal niet langer duurt dan 20 minuten.

Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
Er is geen enkele beperking qua genre, maar ik vind het wel belangrijk dat elke track een eigen wereld weergeeft, met de juiste spanningsboog zodat het blijft boeien. Modular404 brengt enkel tracks uit van 404 seconden lang (6min44sec) die gemaakt zijn op modulaire synthesizers, zonder computer (tenzij voor het opnemen, mixen en masteren). Dat strakke formaat is een beperking, maar ook een uniek kenmerk. Tijdens een live sessie is een set van twintig minuten met daarin een paar geniale momenten perfect OK, voor opgenomen muziek is een strak formaat interessanter.

Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
Ondanks de toenemende aandacht blijft modulair een niche wereld. Er komen vanzelf veel aanbiedingen binnen, die worden allemaal beluisterd en iedereen krijgt feedback. Slechts een klein aantal van de inzendingen resulteert in een release. Daarnaast contacteer ik zelf mensen die interessante tracks maken. Meestal blijk ik dan uit te komen bij mensen die een verleden hebben in andere muziekgenres. Het fijne aan de modulaire scene is dat er bijzonder weinig ego’s zijn en dat iedereen een eigen en uniek verhaal heeft. Geen enkele artiest is exclusief, de meeste zijn ook actief met andere labels of brengen zelf muziek uit.

Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (tape, cd, vinyl of digitaal)
De missie van modular404 is een breder publiek vinden voor interessante modulaire acts. Daarom gaan we voluit voor Spotify en dergelijke in plaats van beperkte cassette-oplages van 30 stuks uit te brengen. Ik hou overigens van beperkte cassette-oplages, maar ze zijn minder geschikt om een breder publiek te bereiken. Naast streaming is Bandcamp heel belangrijk: een fan betaalt met plezier €7 voor een compilatie album waar 10 artiesten ijverig aan hebben gewerkt, en voor diezelfde €7 heb je wel meer dan 2000 streams nodig.

Als de productietijd van vinyl een stuk korter wordt (momenteel moet je nog steeds meer dan een half jaar wachten) wordt dat zeker een interessante optie, een lp is perfect voor 6 tracks van elk 6 min 44 sec.

Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Onsturicheit (Peter Moorkens) en Nordlys (Gregory Delabelle) hebben echt al een stevige live reputatie. Ook Thamel (Jérôme Mardaga), ArkOdd (Vincent Vanesse) en Pulse Mandala (Wim Daans). doen het goed. Pulse Mandala is naast modulair ook bezig met ambient and cosmic space, en heeft echt een groot internationaal bereik. Verder zijn Halfgeleider (Maarten Voeten), Valentin Rocher en Sebastopol (Marc Debroey) aan het broeden op nieuw werk om naar uit te kijken!

(Lees hieronder verder)

Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
In Nederland is er een brede modulaire scene. SonicRIDER, Jungle of Wires, Cinematic Laboratory, Sierra Romeo, Fouro3 en Thanos Fotiadis komen allemaal uit Nederland. Andere artiesten komen uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, VK, Ukraine, Mexico, VS… andere landen volgen.

Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
Momenteel zitten we aan dertig releases van achtentwintig verschillende artiesten op drie jaar tijd. Dat is een basis, een fundament. In een volgende fase komt er meer aandacht voor artiesten en concepten zoals ep’s die zich op één artiest of genre richten. Daarnaast wil modular404 modulaire live events blijven ondersteunen en organiseren.

Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
However, Struggle van HHNOI (Marco Petracca) zit momenteel rond de 7000 streams op Spotify. Marco was vroeger onder andere actief in een triphop project, en die ervaring sijpelt door in zijn modulair werk: ik weet niet meer hoe dikwijls ik However Struggle intussen al heb beluisterd, maar het blijft boeien.

Voor wie interesse heeft in modulair: deze Spotify playlist 50 modular tracks is een goed startpunt:

https://modular404.bandcamp.com/music

https://modular404.com/

https://www.facebook.com/modular404

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More