Home Interview TEN LUMINOUS QUESTIONS : MATHIJS BERTEL (ANSATZ DER MASCHINE)

TEN LUMINOUS QUESTIONS : MATHIJS BERTEL (ANSATZ DER MASCHINE)

by Bart Verlent

Ansatz Der Maschine heeft na vier jaar stilte net hun nieuwe plaat Burial Song uitgebracht. Het is weer een pareltje geworden. Songschrijver Mathijs Bertel wilde maar al te graag onze tien luminous questions beantwoorden.

Wat betekent muziek voor je en kan je een leven inbeelden zonder muziek?
Goh, muziek is er precies altijd geweest. Misschien wel als de beste manier om een spraakgebrek te verbergen. Sommige dingen krijg je enkel met muziek verteld en niet met woorden, ik kan me zeker een leven voorstellen zonder muziek eigenlijk, ik ben echt een natuurmens. Ik moet ook echt de afwisseling hebben, om de 4 weken minstens 2 dagen in een bos te zijn, anders functioneer ik niet goed. En ook, ik maak supergraag muziek, maar het gaat hem eigenlijk over creëren en dat kan in veel vormen.

Wat is de eerste plaat die je kocht, en weet je nog hoe dat kwam?
Ik was toch wel al vlug redelijk hard geïnteresseerd in Belpop. In de jaren 90 zijn er in België ook geweldige dingen gemaakt: Kiss My Jazz, Moondog Jr, Wizards Of Ooze… Ik denk dat mijn eerste plaat Flowers For Breakfast was. De band van Tom Pintens en Tine Reymer, ik heb ze toch op mijn 13 jaar iedere avond en iedere ochtend opgelegd. Maar ook alles met elektronica van toen. Lamb, The Orb, Orbital, dingen die ik echt geweldig vond.

Welke artiest of band heeft jou op het podium meest geïmponeerd?
Definitely Hanne Hukkelberg, check zeker eens haar plaat Rykestraße 68 of de live video van haar song The Northwind. We speelden ooit in haar voorprogramma in de AB, misschien had het er ook mee te maken dat we voor de eerste keer in de AB mochten spelen maar dat concert was echt mindblowing, haar arrangementen die constant vallen en moduleren, die muzikanten, super straf.

Wie heb je ooit als kind voor de spiegel staan imiteren?
Haha…. Ik vrees dat dat Frank Zappa was.

Welke platenhoes vind jij de meest iconische?
Ik vind de eerste platenhoes van Isbells bijvoorbeeld wel een heel mooie die blijft plakken.

(c) : Isbells

Met welk nummer kunnen we je doen wenen?
Met veel vrees ik. Ik denk nu spontaan Cucurrucucu Paloma van Caetano Veloso de meeste mensen kennen dat van de soundtrack van de Spaanse film Hable Con Ella, de soundtrack van de Spaanse film Amores Perros vind ik ook echt hééél schoon. Ik heb het wel nog voor soundtracks van films eigenlijk, ook die van de film Rosie van Partice Toye (die muziek is gemaakt door John Parish).

Wat is jouw mooiste muzikale moment in je leven?
Dan ga ik misschien toch voor een show dat we zelf gespeeld hebben. Ooit moesten we afsluiten op het podium op Sint-Jacobs op de Gentse Feesten. De hele dag was het al verschrikkelijk aan het regenen en wij moesten om 1u ‘s nachts spelen, ik ging er al volledig vanuit dat er geen kat aan dat podium zou staan. We begonnen op te bouwen achter het rode doek, en toen we moesten beginnen spelen, schoof het doek open, en stond daar ineens een zee van mensen. Het plein was tot achteraan gevuld, en wij zagen dat echt niet aankomen, dus toen hebben we echt de show van ons leven gespeeld.

Als je moet optreden, wat doe je de vijf minuten daarvoor?
Soms is de soundcheck zodanig hectisch dat je er eigenlijk niet over nadenkt. Af en toe besterf ik het wel eens, als er wel veel tijd is. Meestal gewoon echt ons amuseren met de band.

Wat is het meest gênante moment uit je carrière?
Dat zijn er twee vrees ik. Ooit eens bij het opkomen op het podium in Het Depot, op mijn viool getrapt (het was pikdonker en ik struikelde over een kabel) ik besefte het pas op het moment dat ik moest beginnen viool spelen en een stuk van mijn bovenblad viel eraf, wonder bij wonder heb ik die show wel nog uitgespeeld (wel lijkbleek weliswaar). Gelukkig heeft de fantastische intrumentenbouwer Bram Gringhuis die viool wonderbaarlijk kunnen herstellen, ik ben hem daar nog altijd dankbaar voor.
Het tweede gênante moment waarbij ik ook lijkbleek was eigenlijk door echt zwaar ziek te zijn op een show in het Muziekgebouw in Brugge (Music In Mind-festival van de Cactus Club). Ik heb toen onder mijn elektronicatafel een lege curverbak met een zwarte doek gezet, voor het geval ik zou moeten overgeven.

Ansatz Der Maschine kan je aan het werk zien op:

08/02 – CC De Schaduw, Ardooie
14/03 – De Kreun, Kortrijk
27/03 – N9, Eeklo
28/10 – Handelsbeurs, Gent



You may also like