Home Belgisch SOUND TRACK: BEATSFORBEACHES

SOUND TRACK: BEATSFORBEACHES

by Patsker Omaer Beguin

Zijn tape My Purple Town, gold als startschot voor dj en producer Baptist Bosmans. Deze Brusselaar creëert onder de naam Beatsforbeaches elektronische hiphop. Je kan Beatforbeaches live aan het werk zien tijdens de Brusselse voorronde van Sound Track in Volta op 4 oktober.

Waar komt de naam vandaan en stel je maar eens voor!
De droom is spelen op de beachstage van Outlook festival in Kroatië het of World Wide festival in Sète. Ik ben een Brusselse bedroom producer die vooral diepe dubstep maakt. Bassin Records is een label dat ik samen run met Yassassin & Ezzy. We hebben een wekelijkse radioshow op Bruzz en gaan regelmatig ook een setje spelen op Kiosk Radio.

Hoe moeten we je muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
Meer dan 10 jaar geleden zwaar fan geworden van de diepe dubstepsound uit Londen en dan ook begonnen met platen uit de UK te draaien onder de alias DJ Mezzdub. Met een paar vrienden 54kolaktiv opgericht en feestjes beginnen geven in Brussel. Daarna meer richting de bass/house scene uitgeweken en met Borealis het concept ‘We Bring You’ begonnen in de Fuse (met persoonlijk hoogtepunt de set van DJ EZ). Ongeveer 2 jaar geleden met Beatsforbeaches begonnen, zelf bass driven music maken voor in een donkere clubs te spelen.

Wanneer volgde het besef dat muziek spelen je passie is?
Mijn passie is RSC Anderlecht. Mauf army for laif. Maar ook wel diepe bassen rond de 140bpm. Dat besefte ik op 18-jarige leeftijd op de zolder van dj Phonetics.

Wat maakt volgens jou de Belgische muziekscene uniek, of is die helemaal niet uniek?
Ik kan enkel spreken over de ‘kleine’ deep dubstep scene in België. Dat we elkaar allemaal kennen en goed overeenkomen (en samenwerken) is misschien wel uniek? We vormen een kleine familie wat leuk is en motiverend werkt.

Wie zijn voor jou inspiratiebronnen en hoe zou je muziek het best omschreven moeten worden?
Inspiratiebronnen zijn producers zoals Zygos, 11th Hour, Digid, Bunzer0, Bredren, ARtroniks, Clearlight, Hebbe en labels zoals Duploc, Overdue & Albion Collective. “Donkere bass driven music rond de 140bpm” vat het goed samen denk ik.

Met welke band of artiest wordt je vergeleken, hoewel je dat absoluut niet wilt?
Omdat we vrij niche zijn vergelijkt niemand ons maar Democrazy zei ooit dit: “elektronische wavy beats, rauw klinkende baslijnen en invloeden als Jamie xx, Mount Kimbie en SBTRKT. “

Voor welke band willen je graag het voorprogramma spelen en waarom?
Stikstof. Hun rauwe donkere beats passen nog goed samen met die van mij. En we zijn copains dus altijd leuk om die mannen te zien.

Wat maakt je anders dan andere solo projecten?
Geen idee. Misschien dat de muziek vooral rond bas is geconcentreerd.

Wat wordt de volgende (grote) stap voor jou?
Dat er dj’s uit UK en USA (waar ik zelf naar luister) zijn die mijn muziek spelen is al megacool. Wat er nog bijkomt is mooi.

Welk album kunnen je ‘on repeat’ beluisteren?
I Love Dubstep van Rinse FM uit 2008.

En wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?
Burial – Burial. Die sounds doen van alles met mij. Dat Burial nooit optreedt maakt dat album nog specialer.

Wat is het mooiste en het minst mooie aan muziek?
Dat het tijd doet verdwijnen.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur mee in een lift te zitten en waarom?
Pieter van Duploc. Dan heeft hij genoeg tijd om mij eens uit te leggen hoe hij het allemaal rond krijgt. De website, de releases, de reviews, het Youtube kanaal, … Hij zorgt bijna helemaal alleen dat de single in België op de dubstepkaart staat. Ik wil wel een cursus timemanagement van hem krijgen in die lift.

VI.BE / FACEBOOK / INSTAGRAM

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More