Home Interview SINNER’S DAY 2016: REMO PERROTTI

SINNER’S DAY 2016: REMO PERROTTI

by Didier Becu

Op 20 november is het zo ver: Sinner’s Day breekt dan los. Een evenement naar het hart van Luminous Dash. Naast een heleboel legendarische acts is er ook een DJ-room. Wij besloten om naast de artiesten voor te stellen, ook een praatje  met de dj’s te maken. De eerste in het rijtje is Remo Perrotti die van 18 tot 20 uur zal draaien.

Wat betekenen de jaren 80 voor je?
Eind 70 ben ik beginnen te musiceren. Enkele jaren oefende ik me rot op mijn drumstel om daarna meteen met verschillende bands te spelen én platen uit te brengen. Ik was nog zeer jong en speelde al vrij snel met getalenteerde, oudere muzikanten. Mijn oudere broer Angelo -één van de eerste punkdj’s in Hasselt, zanger, pianist en enfant terrible- introduceerde mij in de wondere wereld van de new wave en aanverwanten. Eerst met The System, dan een single met de cultgroep AA en daarna terug met mijn broer, The Service, Agent P… Ik had mijn ding gevonden. In die vroege jaren wist ik al dat muziek mijn leven zou beïnvloeden. Dan kwam Bedtime For Bonzo, The Neon Judgement, Das Neufunkd, O Veux, Ultracowboy, Jo Lemaire, Radical Slave,…Dus de jaren 80 hebben zowat mijn leven gevormd want ik doe dit nog steeds, nu op professioneel vlak in combinatie met audiovisuele jobs.(o.a. videoclips van Triggerfinger, Alex Agnew, Leki, Radical Slave,…)

Sinner’s Day is een muzikal retrofeestje met grote bands die vroeger iets te zeggen hadden en heel wat jongeren luisterden daar naar. Mis je zo’n attitude of zijn veertigers gewoon te veel begaan met het feit dat het vroeger beter was?
Als ik eerlijk moet zijn: mijn favoriete muziek komt uit de sixties en de seventies. Maar mij hoor je niet zagen dat het vroeger beter was. Ik ben de muziek blijven opvolgen. Als dj speel ik werkelijk alles. Soms doe ik ook ‘foute’ feestjes, maar iedere muziek kent zijn sfeer. Of andersom! Kijk naar soundtracks. Tarantino gebruikt opeens The George Baker Selection en opeens zijn die hip en dan is het algemeen goed bevonden…
Of veertigers zich vastpinnen aan vroeger? Ik weet het niet. Wat wel is: de muziek uit je puberteit is naderhand meestal de rode draad in je smaak. Ik merk dat ook als ik geboekt wordt op privéfeesten. De feestvarkens willen steevast muziek uit de periode dat ze twintigers waren. Soms mis ik bewust bands waar ik enorme fan van was. Zo heb ik enkele magistrale herinneringen van weleer zien verbrokkelen bij een nieuwe passage van diezelfde band jaren later. Ik ga geen namen noemen!  Maar retro is vaak wel een volledige belevenis vanwege het terug bij mekaar brengen van een tijd, mensen, sfeer en verwachtingen. Ik kan het dus niet laten.

Ik weet ook niet hoe het komt, maar de zwarte jaren 80 associeer ik vaak met Limburg. Is daar een speciale reden voor?
Er wordt steeds over de underdog Limburg gesproken. De mijn, de vele andere culturen, het doemdenken… In ieder geval: ik zat middenin de scène omdat ik me er comfortabel in voelde. Het was een oprechte groep van jongeren die veel donkerte hadden, maar ook explosief creatief was. Ik ga hier echt geen theorieën verkondigen. Dat laat ik aan de antropologen (schiet in de lach). Hasselt explodeerde van de clubs en cafés waar we terecht konden. Genk had ook zijn creatieve bommetjes en natuurlijk was er nog een beetje Hamont.

Er wordt heel wat muziek gemaakt tegenwoordig met zijn oorsprong in de jaren 80. Volg jij dat allemaal zelf?
Mijn honger naar muziek is niet te stillen en je ziet inderdaad dat vele dingen terugkomen. Ik probeer via het net nieuwe dingen te ontdekken en koop zelf nog veel cd’s en vinyl. Muziek wordt terug minimaler. Er wordt veel op sound gewerkt en dit vaak met analoge toestellen en extreme mixes.
Het mooiste en het slechtste uit de jaren 80 is?
De DIY beweging heeft heel wat mooie dingen opgeleverd en tegelijkertijd veel brol. Toen was alles goed, nu spijtig genoeg niet meer (lacht)

Mogen die jaren 80 voor je terugkomen of niet?
Zijn ze ooit weggeweest(lacht nog harder!)

Wat kunnen we van je set op Sinners Day verwachten?
Ik ben niet de Cure of Sisters of Mercy-man. Ik kan wel bijv beginnen met een Ultravox-ter plekke compleet geremixt – gevolgd door Liquiq Liquid en Shock Headed Peters gemixt met jazz, geluiden en verwarringen. Ik gebruik mijn mengtafel als muziekinstrument. Ik draai ook hedendaagse muziek met wave en no wave invloeden. Denk aan groepen van de LFO-stal en zelfs interessante dubtechno Het is soms wennen voor het publiek. Niet met de paplepel, mijn set!!

Naast het djwerk zul je natuurlijk ook naar de bands kijken. Wie mogen we volgens jou niet missen?
Omdat ik een absolute PiL-fan ben heb ik speciaal mijn dj-set laten vervroegen, want in de eerste planning moest ik als voorlaatste spelen. Ik heb mijn ego dus opzij geschoven om Rotten & co te bewonderen. Dat zegt veel…

Wat is je grootste zonde?
Ik ben compleet onvoorstelbaar…

You may also like