Home InterviewNEVEL: “Niet elke track heeft een specifieke betekenis, nee. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mijn muziek uitnodigt om weg te dromen, te ontsnappen, te zweven”

NEVEL: “Niet elke track heeft een specifieke betekenis, nee. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mijn muziek uitnodigt om weg te dromen, te ontsnappen, te zweven”

by Nel Mertens

Voor hij het podium van Indietronic Festival inneemt op 15 november in Lede, mochten we Bart Van Meulebroeck, de Belgische dj, producer en live-artiest (met roots in de new wave undergroundscene bij Nebula-H, Propulsion en Ex.Es) én meesterbrein achter het electroproject Nevel al onze vragen stellen.

Voor de mensen die Nevel nog niet kennen: hoe beschrijf je zelf het liefst de muziek die je maakt?
Een mix van elektronische muziek, dub en ambient, met een psychedelisch kantje.

Je bracht net je nieuwe album Subconscious Dubs uit en over jouw laatst verschenen nummer We Are The Rhythm zei je: “Elke beat is als een ode aan de kracht van muziek om te verbinden, te raken en te transformeren.” Hoe belangrijk is de verbindende factor van muziek voor je? Uit zich dat vooral voor jezelf in de samenwerking met andere artiesten? Of zie je dat ruimer, bijvoorbeeld tussen luisteraars, in het publiek bij een live-optreden?
Die verbindende factor kun je op veel manieren zien. De samenwerkingen met andere artiesten waren sowieso enorm verrijkend. Ze hebben mijn tracks sterker en interessanter gemaakt, een andere invalshoek kan echt wonderen doen. Soms zit je even vast, en dan helpt het om de track door te sturen of samen in de studio te duiken en te horen wat iemand anders ermee doet. Ook de gesprekken tijdens en na het creatieproces hebben me veel bijgebracht. Ik heb niet alleen nieuwe muziek leren kennen, maar ben ook muzikaal gegroeid. Ik probeer echt wel moeite te doen om in dialoog te gaan. Artiesten die ik tof vind, spreek ik gewoon aan en soms klikt het dan meteen, waardoor er iets leuks ontstaat. Zo is bijvoorbeeld de samenwerking met Dirk Da Davo en Luc Van Acker tot stand gekomen.

Daarnaast zit ik ook in een paar producercommunities en dat is echt leerrijk. Voor België wil ik zeker Producer Academie vermelden. Andy Janssens, beter bekend als AJ Duncan, deelt daar op zijn socials trouwens heel wat interessante tips. Met een aantal producers zijn we nu zelfs een AI-app aan het beta-testen, wat echt spannend is. En dan heb je nog Synth Society uit Nederland. Zij organiseren elke maand gratis workshops en masterclasses en helpen artiesten ook om hun tracks uit te brengen. Afgelopen zomer hebben ze zelfs een tien dagen durend festival opgezet, met optredens, lezingen, workshops en zelfs een tentoonstelling. Het was super leuk om iedereen daar ook eens in het echt te zien.

Daarnaast zijn ook de luisteraars en concertgangers voor mij heel waardevol. De afgelopen jaren heb ik zoveel fijne mensen ontmoet: organisatoren, muziekliefhebbers, mensen met pure passie voor klank. Het is heerlijk om met hen te praten over muziek, maar ook gewoon te genieten van een goed gesprek en een drankje. Ik ben iedereen dankbaar, ook de mensen die mijn plaat of cd gekocht hebben. En ik wil zeker de organisatoren vermelden: stuk voor stuk gepassioneerde mensen die dit doen uit liefde voor muziek, niet voor het geld.

NEVEL © NEVEL
NEVEL © NEVEL

Je steekt niet weg dat je enorme grote fan ben van The Orb en dat heeft uiteraard ook invloed gehad op de muziek die je zelf creëert. Zijn er nog zo bands die sporen achterlieten in je muzikale ‘zijn’?
Absoluut. The Orb forever! Maar ook The Young Gods vind ik fenomenaal. Hun albums Second Nature, Music For Artificial Clouds en Data Mirage Tangram zijn voor mij pure meesterwerken. Ook het werk van Goudi, Adrian Sherwood en Dub Spencer and Trance Hill bewonder ik enorm. Hun aanpak van dub en sound design is gewoon subliem. Ook vind ik het werk van het Belgische Dream Cycle Inc. (Jan Dewulf) en Tukan heel verfrissend.
En niet te vergeten de artiesten waarmee ik heb samengewerkt voor m’n laatste album: DoctorD, Reverend Basstorius, Dirk Da Davo, Bysenses, Arnaud Le Gamin, Ahrayeph en Jeroen Ollevier van De Alpacas.

Je noemde je project Nevel, maar laat ons eerlijk zijn: de muziek die je maakt, ervaren wij niet als beneveld, als iets dat een nevel zachtjes sluimert of onze oren binnen nevelt… Vanwaar de naam?
Als je de tweede cd van mijn debuutalbum nog eens beluistert, zul je misschien begrijpen waarom ik voor die naam koos. Veel van die muziek ontstond tijdens vroege ochtendwandelingen in de mistige omgeving van Lubbeek. Daarnaast verwijst ‘nevel’ in de astronomie naar gas- en stofwolken in de ruimte, en dat zweverige, dromerige aspect loopt als een rode draad door mijn muziek.

Jouw tracks zijn geen holle beats, maar betekenisvolle nummers. Een boodschap meegeven met wat je maakt, lijkt belangrijk, klopt dat of hebben we het mis? Wat zijn belangrijke thema’s die je graag benadrukt?
Niet elke track heeft een specifieke betekenis, nee. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mijn muziek uitnodigt om weg te dromen, te ontsnappen, te zweven. Voor mij is een album een muzikale trip, een reis die je even losmaakt van de realiteit.

Je staat binnenkort op Indietronic Fest. Wat mag het publiek daar verwachten?
Eerst en vooral: ik ben ontzettend dankbaar dat Indietronic mij heeft geprogrammeerd. Ze volgen al sinds het begin de Belgische indie-elektronische scene op de voet en geven ruimte aan experiment. Dat waardeer ik enorm. Als opener van de avond wil ik het publiek meenemen op een muzikale trip. Mijn set zal langzaam opbouwen naar een climax. Ik speel vooral nummers uit Subconscious Dubs, maar ook enkele onuitgebrachte tracks. Ik open én sluit mijn set met nummers die ik nog nooit live gebracht heb – spannend dus! Gelukkig weet ik dat het Indietronic-publiek open-minded is en dat geeft me de moed om dat te doen. Daarnaast zal Ben Rosier, mijn partner in crime bij Propulsion, live visuals verzorgen. Hij speelt in op het moment, wat het optreden extra dynamisch maakt. Ik ben superblij dat hij erbij is.

We gaan er van uit dat we vooral ook nummers uit je nieuwe album te horen zullen krijgen. De negen nummers werden elk met een andere artiest samen gemaakt. Hoe breng je die live? Want wellicht zullen niet alle artiesten er live staan?
Ik breng de nummers solo, maar wel in een live-mixvorm. Elektronische muziek leent zich daar perfect voor. Op het podium werk ik met multitracks en kies ik per nummer welke lagen ik aanstuur. Zo kan ik live effecten toevoegen, dub-elementen inzetten en loops of samples aanbrengen waar het goed voelt. Elke set is daardoor een beetje anders.

Je hebt al heel wat ervaring binnen de underground new wave en elektronische scene. Waar droom je van? Wat zou je graag bereiken met Nevel? Zijn er plaatsen waar je graag wil optreden? Bands van wie je het voorprogramma wil spelen?
Ik heb het gevoel dat het Nevel-verhaal nog maar net begonnen is. Er liggen nog remixes en samenwerkingen klaar om uit te brengen en de verrassingen blijven komen. Mijn focus ligt nu op het undergroundcircuit, op plekken waar er écht geluisterd wordt. Als onafhankelijke artiest steek ik veel energie in het vinden van speelkansen, niet eenvoudig, maar ik geef niet op. Indietronic is voor mij de eerste keer dat ik mijn live show kan brengen zoals ik die voor ogen had. Hopelijk opent dat deuren naar nieuwe podia. Voorprogramma’s regelen is niet makkelijk, veel bands nemen hun eigen support act mee, maar ik blijf dromen. Ik ben er in elk geval klaar voor om nieuwe horizonten te verkennen. Met veel plezier kom ik spelen, waar dan ook.

Dank je voor dit interview, Bart!

Wil je Nevel live aan het werk zien? Dat kan op Indietronic Fest #9 in Lede, op 15 november, samen met Bothlane, Sasja en Niels Orens. Tickets kosten €20 in vvk en €25 aan de kassa.

Nevel: Bandcamp – Facebook – Instagram
Indietronic Fest: Facebook Facebookevent

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More