Bijna een halve eeuw heeft Malvin Moskalez gewacht om de mensheid te troosten met zijn debuutalbum For The Beauty Kept Inside. Een plaat zoals ze zelden gemaakt worden en die hem bij de groten plaatst. Binnen een uur zal hij ze voorstellen in het volgelopen concertcafé De Loge in Gent. De soundcheck is gedaan en Nico Goethals, zoals Malvin bij de burgerlijke stand bekend is, straalt rust uit, hoewel hij “wreed zenuwachtig is”.
De singer-songrwriter heeft een beeldhouwerskop vol groeven, lang zwartgrijs haar en een peperzouten baard. Het is niet verwonderlijk dat topfotograaf Stefan Vanfleteren het indringende portret maakte voor de hoes van de elpee.
“Ik heb Stefan met een klein hartje gebeld en hem de plaat doorgestuurd. Na tien lange dagen, kreeg ik een sms van hem: ‘Ik ben fan’.”
Vanfleteren zorgde ook voor een nieuwe naam. “Hij vond Nico Goethals niet passen bij de muziek, die volgens hem helemaal niet Vlaams klonk. Dan zijn we op zoek gegaan naar een andere naam en na een tijdje kwamen we uit bij Malvin Moskalez.”
Het pseudoniem verwijst naar zijn twee grootmoeders, de ene een Gentse cafébazin, de andere een gedeporteerde Russisch-Oekraiënse.
Hurt
Als tiener speelde Malvin al zijn eerste akkoorden op akoestische gitaar en sinds z’n 18de zat hij ook in bandjes. Op z’n dertigste raakte hij een onderbeen kwijt na een dramatisch motorongeval. Sindsdien leeft hij in pijn. En die fysieke pijn hoor je indirect terug in zijn muziek.
“Ik heb al alles geprobeerd. Nu gebruik ik morfinepleisters. Die werken niet de hele dag. Dus die voortdurende pijn legt een soort van filter op mij. Als jonge gast speelde ik grunge. Het moest rap en luid zijn. Na het accident is alles anders geworden. Rustiger, stiller.”
Het verwondert me niet dat Malvin straks het concert zal afsluiten met zijn enige cover, Hurt, het junkieverdriet van NIN. Het verwondert me ook niet dat zijn kippenvelversie overeind blijft naast die van Johnny Cash.
Het motorongeval betekende een mentale en fysieke omslag in Nico Goethals’ leven. Maar het was de Liefde die hem akoestisch deed gaan en songs deed schrijven. Na een heftige relatiebreuk vond Malvin in nieuwe zijn vriendin de Muze. “Toen ik haar leerde kennen, heb ik op minder dan een jaar acht nummers geschreven. Het eerste was I’m On Fire. Op een kwartiertje had ik het klaar. Toen ik het voor de eerste keer speelde, dacht ik ‘Tiens, wat komt er hier nu uit.'”
Bescheiden
Als mens komt Malvin enorm rustig en heel bescheiden over. Hij vertelt hoe Gregory Frateur hem enkele tips gaf na het concert in de 4AD voor wiens Dez Mona hij opende. “Ik dacht dat hij geen tijd voor me zou hebben, maar dat was echt niet het geval. Een zeer warme man. Hij vertelde me dat hij vier fantastische muzikanten heeft waar hij op kan terugvallen, terwijl ik alleen ben en ook nog eens gitaar moet spelen. Hij kan een nummer echt naar buiten brengen. Bij mij zit het voor een deel
binnen.”
En dat hij bij een belangrijke platenfirma als PIAS zit en Teddy Hillaert van LiveNation als bookingsagent heeft, lijkt Malvin nog steeds niet te geloven, “Ik ben altijd een zoeker geweest. Ik zit vol twijfel over mezelf. En als je dan bij PIAS mag tekenen omdat die mensen in jou en jouw muziek geloven, dat is ongelofelijk.”
Geen gedoe
Op amper drie dagen nam hij samen met producer-muzikant Steven De Bruyn For The Beauty Kept Inside op. ” Steven is iemand die me enorm op mijn gemak stelde. Geen toeters en bellen en ander gedoe. We deden maximum vier takes per nummer. Steven zat in een andere kamer zonder ramen en bediende live de effectpedalen van mijn gitaar.”
“Ik ben eigenlijk geen gitarist. Wel een zoeker. Voor mij is de gitaar iets om me uit te drukken. Eerst speelde ik in gewone stemming, met barrés en zo, maar dat werkte niet. Na veel zoeken, ben ik bij de open-C stemming uitgekomen.”
Malvin Moskalez zal alleen op het podium staan, met enkel z’n akoestische gitaar en een paar effectenbakjes. “Live gebruik ik mijn pedalen van twintig jaar geleden en eentje van m’n broer. Het voelt goed en juist om de nummers alleen te brengen.”
Facebook – Instagram – Spotify