Home BelgischLIESE CLAEYS over JonGeduld: “Er is zo veel talent in ons land, maar niet iedereen krijgt de kans om gehoord te worden. Zeker voor jonge, beginnende artiesten is de drempel vaak hoog”

LIESE CLAEYS over JonGeduld: “Er is zo veel talent in ons land, maar niet iedereen krijgt de kans om gehoord te worden. Zeker voor jonge, beginnende artiesten is de drempel vaak hoog”

by Didier Becu

Ken je onze favoriete slogan? Geef Belgische bands meer speelkansen! Liese Claeys doet daar nog een schepje bovenop en ze heeft daar alle reden toe, want al meer dan een half jaar begeleidt ze tien gloednieuwe acts via het JonGeduld van Muziekcentrum Kinky Star. En met flair, want op 21 juli staan drie bands te schitteren op Boomtown. We gingen even aankloppen bij Liese voor een babbel…

Stel JonGeduld eens voor.
Liese: JonGeduld is een gratis coachingstraject opgezet door muziek- en jeugdcentrum Kinky Star in Gent. Het is bedoeld voor jonge muzikanten rond de 20 jaar die willen groeien, experimenteren en ontdekken hoe de muziekindustrie in elkaar zit. Voor deze editie werden 10 jonge acts geselecteerd. Zij krijgen niet alleen de ruimte om muzikaal te experimenteren, maar leren ook wat er allemaal komt kijken bij het muzikantschap: van podium présence en promotie tot samenwerken, het opstellen van een booking mail of technische rider, financiële planning en nog veel meer.

Een team van vrijwillige coaches, ervaren professionals uit de muziekwereld, begeleidt hen daarbij. Wat JonGeduld bijzonder maakt is dat de deelnemers zelf aan het roer staan. Ze krijgen een duwtje in de rug, maar het is de bedoeling dat ze zelf het initiatief nemen en dingen uitproberen en gaandeweg leren. Geen strakke lesjes dus, maar ruimte om te ontdekken, fouten te maken en vooral: te groeien.

Met JonGeduld geeft Kinky Star jong muzikaal talent niet alleen een plek op het podium, maar ook de tools om hun verdere muzikale parcours vorm te geven. Binnen Jongeduld ben ik projectmedewerker of, zoals ze me graag noemen, ‘Mama JonGeduld’. Ik fungeer als aanspreekpunt en ben de verbindende schakel doorheen het hele traject.

LIESE CLAEYS © LIESE CLAEYS
LIESE CLAEYS © LIESE CLAEYS

Jij bent de eindverantwoordelijke voor de selectie. Hoe selecteer jij? Buikgevoel of…?
Het is mijn eerste jaar als verantwoordelijke voor JonGeduld, dus ook voor mij was het allemaal nieuw. Voor deze editie lanceerde ik een open call via VI.BE. De selectie gebeurde samen met Luminous Dash. Ik heb ook enkele coaches betrokken om hun mening te vragen. Daarnaast vroeg ik van elke kandidaat een motivatiebrief, en die maakte vaak echt het verschil. Je voelt daar meteen wie er gemotiveerd is en waar iemand naartoe wil. Met de geselecteerden heb ik ook een kort gesprek gehad om hun motivatie nog eens te checken en te horen waar ze het komende jaar aan willen werken. Het was dus deels buikgevoel, maar ik heb wel mijn best gedaan om alles zo eerlijk en zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Hoe ik het volgend jaar zal aanpakken, dat zie ik na deze editie wel.

BONAKAR © BONAKAR
BONAKAR © BONAKAR

Je krijgt ongelooflijk veel aanvragen van muzikale acts en laten we daar maar eerlijk in zijn, het merendeel levert kwaliteit! Hoe verklaar je dat?
Ik werk als projectmedewerker bij JonGeduld, en het klopt inderdaad dat we ontzettend veel aanvragen krijgen, vaak van zeer sterke en originele artiesten. Hoe dat komt? Kinky Star is al jaren een vaste waarde in Gent, een plek waarvan bands weten dat ze de kans krijgen om hun eigen ding te doen. Er hebben hier al heel wat grote namen gestaan, en het is gewoon een cool kot om te spelen. Daarnaast is het duidelijk dat er ontzettend veel talent in België rondloopt, dat zien we elke dag opnieuw. Bovendien krijgen we ook veel aanvragen van buitenlandse artiesten. We proberen dan ook zo veel mogelijk acts een plek te geven, maar de beschikbare ruimte is helaas beperkt. Dank aan mijn fantastische Kinky Star-team, partners en organisatoren voor jullie inzet!

JONGEDULD © Liese Claeys
JONGEDULD © Liese Claeys

Zelf is ons motto al een tijdje “Geef Belgische bands meer speelkansen.” Akkoord hiermee?
Ik zou er zelf nog aan toevoegen: geef jonge Belgische bands meer speelkansen. Er is zo veel talent in ons land, maar niet iedereen krijgt de kans om gehoord te worden. Zeker voor jonge, beginnende artiesten is de drempel vaak hoog. Ze hebben nog geen netwerk, weinig ervaring en geen grote naam achter zich. Net daarom zijn die eerste speelkansen zo cruciaal. Zonder die kansen blijf je al snel onder de radar, hoe getalenteerd je ook bent. Dus ja, een oproep naar meer vertrouwen in jong talent!

MAYA TEKLAL © Michaël Bolbotchan
MAYA TEKLAL © Michaël Bolbotchan

Het lijkt er meer en meer op dat je als artiest creatief moet zijn om speelkansen te creëren? Heb je tips? 
Ik denk dat het heel belangrijk is om altijd trouw te blijven aan jezelf. Maak muziek waar je achter staat en probeer je stijl niet aan te passen alleen maar om ‘beter in de markt te liggen’. Daarnaast zou ik aanraden om niet te wachten tot kansen vanzelf komen, maar ze actief op te zoeken. Werk samen met andere artiesten of lokale collectieven en houd open calls goed in de gaten. En vergeet vooral niet, je bent niet alleen. Zoek mensen in je omgeving die je kunnen steunen en durf ook organisaties aan te spreken die je kunnen helpen.  

Terug naar JonGeduld. Wat een selectie hebben jullie dit jaar. Trots neem ik aan?
Zoals ze in het West-Vlaams zeggen: beire trots! Elke geselecteerde band en act heeft iets unieks en verdient het om deel uit te maken van dit traject. Het is een ongelooflijk sterke lichting. Ik ben vooral dankbaar dat ik hen samen met de coaches mag begeleiden tijdens dit deel van hun parcours.

JUNKYARDPOOL © Véronique Bruyneel
JUNKYARDPOOL © Véronique Bruyneel

Je legt ook de focus ook buiten Gent, door bands van buiten Gent een podium te geven. Een niet onbelangrijke factor, dat zowel voor JonGeduld als voor de bands werkt.
Zeker. ik wil de blik verbreden. Talent zit overal, niet alleen in Gent. Door ook bands van buiten de stad een kans te geven, verrijken we het traject en zorgen we voor kruisbestuiving tussen verschillende scènes. Dat is waardevol voor iedereen.

En nu sta je op Boomtown. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Ik heb ons in naam van JonGeduld ingeschreven voor de open call van Boomtown voor het Alles Kan podium. Op Boomtown spelen is echt vet, vooral voor jonge artiesten en bands, zo’n podium vergeet je niet snel! Het is een professionele setting met een coole line-up, en het wordt ongetwijfeld een toffe ervaring voor de drie JonGeduld bands die daar gaan spelen. Ik ben heel blij dat we deze kans hebben gekregen en dat Boomtown de meerwaarde van ons project erkent en het relevant vond om ons een plek te geven. Dus, zet 21 juli alvast in je agenda en kom kijken!

LIESE CLAEYS © LIESE CLAEYS
LIESE CLAEYS © LIESE CLAEYS

Je kon er maar drie kiezen, dus ik neem aan dat het een kwestie werd van kill your darlings.
Het kiezen van maar drie bands uit zo’n sterke lichting is nooit gemakkelijk. Ik heb daarbij vooral gekeken naar de samenhang met de rest van de line-up en wie er al op andere momenten tijdens de Gentse Feesten speelt. Zo treden Bonakar, Sealslayer en Brakwater al op dag 0 op in Kinky Star. Uiteindelijk viel mijn keuze op Geitenvel, Sextc en The Flemish Primitives. Het is een evenwichtige en sterke selectie die heel goed aansluit bij de line-up op die dag van Boomtown: met onder andere The Rats, Kaat Van Stralen, Maria Iskariot en Equal Idiots.

Het traject van JonGeduld duurt één jaar. Is dat niet kort, of kunnen bands achteraf nog bij je terecht?
Een jaar vliegt voorbij, dat is zeker. Maar het doel is dat de deelnemers na afloop verder kunnen met de tools, contacten en ervaring die ze tijdens het traject hebben opgebouwd. Ze hebben elkaar leren kennen, intensieve coaching gekregen, en hun eerste speelkansen kunnen grijpen. Voor sommige bands of acts stopt de begeleiding misschien sneller, terwijl anderen nog wat langer ondersteuning kunnen gebruiken. Het is geen harde lijn, ik kijk vooral naar wat elke band of artiest nodig heeft en natuurlijk, ze blijven altijd welkom in Kinky Star. Ik blijf hen sowieso volgen en ondersteunen waar mogelijk.

GEITENVEL © Eva Swennen
GEITENVEL © Eva Swennen

Wat is het mooiste als je een band begeleidt?
Voor mij is dat zonder twijfel het zien groeien van de bands of acts. Er is zoveel talent, en het is echt zalig om daar van dichtbij deel van uit te maken. Je bouwt letterlijk en figuurlijk mee aan de band, je ziet hoe ze evolueren. Dat proces van dichtbij mogen volgen en er een rol in spelen, is voor mij enorm waardevol. En wat zeker niet vergeten mag worden, een dikke shout-out naar alle coaches die hun tijd, kennis en expertise vrijwillig delen met onze jonge artiesten. Zonder hen zou dit project simpelweg niet kunnen bestaan. Het is fantastisch om te zien hoeveel mensen binnen de sector bereid zijn om elkaar te helpen en te versterken.

Waarom moeten de mensen naar het Alles Kan-podium van JonGeduld komen?
Simpel: omdat je drie jonge bands te zien krijgt die barsten van talent, energie en goesting. 

Facebook: Jongeduld / Muziekcentrum Kinky Star
Bands: Sextc Brakwater Sealslayer The Flemish Primitives Bonakar De Defecte Gasten / Junkyardpool Geitenvel

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More