Highway Project is een 7 nummers tellend digitaal album van Lefto Early Bird, voorheen gewoon Lefto. Het bevat een aangename mix van house en electronische jazz en is bedoeld als soundtrack bij een nachtelijke autorit.
Zie je Highway Project als een conceptalbum? Hoe ben je op het idee gekomen om Highway Project te maken?
Lefto Early Bird: Highway Project is er eigenlijk toevallig gekomen door een aantal nieuwe plug-ins te testen in Ableton. Zo ben ik in een creatieve bui geraakt en heb een aantal tracks gemaakt. Door de geluiden die ik uit de plug-ins kreeg kwam ik in een soort trance terecht, iets wat ik meestal opzoek als ik met maten ’s nachts terug rij op de autosnelweg. Ik wou iets dat niet te zwaar is, maar ook ritmisch en diep waardoor je gaat wegdromen, zonder ervan in slaap te vallen natuurlijk. Dus het idee kwam er door eraan te beginnen.
Highway Project bevat maar 7 nummers. Zie je dit als een full album of als een ep? Of maakt dit bij een digitale release niet uit? Is denken in termen van een ep of een full album iets dat gedateerd is?
Lefto Early Bird: Ik weet niet of je nog termen moet gebruiken voor een verzameling aan tracks, maar ik ben wel iemand die het graag traditioneel houdt, en die net zoals op mijn album Motherless Father alles graag op een rijtje zet zodat het allemaal klopt als je het plaatje in zijn geheel beluistert, van begin tot eind. Het moet een verhaal vertellen.
Je brengt Highway Project zelf uit, als een digitale release op Bandcamp. Waarom? Ik bedoel ook hier weer: is het anno nu nog relevant om een label aan te spreken en te vragen of ze jouw muziek willen uitbrengen, terwijl je het eigenlijk gewoon zelf kan doen?
Lefto Early Bird: Ik ben er niet blijven bij stilstaan om het te vragen aan een label; ik vind deze release leuk om op Bandcamp te delen en er een belachelijke prijs voor te vragen. Dit is een leuk zijproject terwijl ik eigenlijk al aan een nieuw album aan het werken ben in de studio.

De naam Lefto werd op een bepaald moment Lefto Early Bird. Waarom? Waar komt die early bird vandaan?
Lefto Early Bird: Na de pandemie leek het me leuk om mijn naam uit te breiden, eigenlijk gewoon de Engelse vertaling erbij zetten, want uiteindelijk betekent “lefto” in het Frans “een vroege vogel” en ‘early bird’ is dat ook in het Engels. In het buitenland vroeg men vaak wat mijn naam betekende. Ze dachten dat het iets te maken had met linkshandig zijn of met politiek te maken had, dus ik wou het verduidelijken.
Er staan verschillende korte nummers van rond 1 minuut op dit album. Waarom? Waarom koos je ervoor om de nummers kort te houden?
Lefto Early Bird: Omdat veel van die nummers met een leuke video op mijn Instagram gepost werden, waar ik ze daarom op één minuut hield.

Mij doet deze muziek op deze release denken aan Pharell Williams, Herbie Hancock, Off The Wall van Michael Jackson, Kruder & Dorfmeister en Thundercat. Zijn dit referenties waar jij iets mee kan doen?
Lefto Early Bird: Dat zijn allemaal legendarische namen, maar ik zie dit eerder als een soort soundtrack voor de film Drive, met de muziek van Kavinsky dus.
Speel jij eigenlijk zelf een muziekinstrument in de traditionele zin van het woord? Of zie jij jezelf als eerder als een producer in plaats van als een muzikant, of wil je dit onderscheid niet maken?
Lefto Early Bird: Ik pruts wat, maar ik kan mij geen muzikant noemen, daarom werk ik met mensen die multi-instrumentalist zijn. Ik heb veel respect voor muzikanten die verschillende instrumenten kunnen bespelen. Dat is een aparte gave, vind ik.
Welke rol speelt muziek in jouw dagelijkse leven? Luister je elke dag naar nieuwe muziek? Werk je elke dag aan muziek?
Lefto Early Bird: Ik luister elke dag naar muziek en werk regelmatig aan muziek ja, al is dat met periodes. Producers zullen zich daar wel in herkennen, je kan zeer productief werken en dan volgen soms een aantal maanden waarin je tot niets komt.
Is jouw studio een homestudio? Werk je digitaal of analoog, of een combinatie van beide?
Lefto Early Bird: Thuis werk ik in mijn eigen studio, met goede speakers, luid en vooral digitaal. Daarna ga ik naar een andere studio om alles te verfijnen. Daar werk ik meestal met analoog materiaal.
Heb je op Highway Project alles zelf gedaan, of is er hulp van andere mensen aan te pas gekomen?
Lefto Early Bird: Bij dit project heb ik alles zelf gedaan.

Waar luister je momenteel zelf naar, als je thuis bent?
Lefto Early Bird: Dat is een beetje afhankelijk van het humeur of het moment van de dag. ’s Ochtends luister ik vaak naar jazz om de dag rustig op te bouwen. Dan ga ik door mijn e-mails en krijg ik heel veel muziek om naar luisteren, de laatste nieuwigheden, nummers die nog moeten uitgebracht worden, demo’s van muzikanten. Genoeg om mijn dag te vullen. Dat neem ik dan ook mee naar mijn radioshow op KIOSK.
Je wordt steeds met Brussel geassocieerd, maar ben je eigenlijk niet van de rand rond Brussel afkomstig?
Lefto Early Bird: Ik ben geboren en getogen in Anderlecht, opgegroeid in Molenbeek en ben ook een tijdje naar het platteland verhuisd. Eigenlijk volgde ik toen gewoon mijn vader, ik was ook nog geen 18.
Op Entroducing van DJ Shadow staat een sample waarin gezegd wordt: you will never be a teacher, you will always be a student. Geloof je dat dit zo is: dat, hoeveel muziek je ook kent, dat de categorie “muziek die je niet kent“ altijd groter zal blijven?
Lefto Early Bird: Het is een mooie zin die ook waarheid is, je kan onmogelijk alles kennen. Zelfs al ben je mega gespecialiseerd in één genre, dan nog is de kans groot dat je hier en daar iets gemist hebt, en dat kan geen kwaad. Het enige dat je kan doen is de kennis die je doorheen de jaren wel hebt gekregen doogeven aan de volgende generatie. Dat maakt van jou een teacher, maar een teacher kan ook nog altijd een andere teacher hebben.