Home Belgisch HEAD ON STONE

HEAD ON STONE

by Didier Becu

Afgelopen jaar wist Peuk het club- en festivalpubliek te verbazen met hun Riot Grrrl-achtige sludgepop, maar frontvrouw Nele Janssen heeft al een hele poos nog een ander muzikaal project in haar mouw zitten: Head On Stone. Stijlen of namen gaan we er niet op plakken, daar is het net iets te mooi, te intens en te uniek voor. Met grote trots hebben we Nele te gast op 15 maart in Cafe De Loge (in Gent) met Head On Stone. Tekst en uitleg krijg je van Nele zelf.

Dag Nele. De meeste mensen kennen jou van Peuk, maar je bent ook solo actief als Head On Stone. Hoe lang ben je met dit project al bezig?
Ik ben hier al lang mee bezig. Ik ging naar de muziekacademie en toen ik mijn instrument zo wat onder de knie had, ben ik zelf muziek beginnen schrijven. Het zal iets van een 14 jaar geweest zijn. Iets later heb ik er dan de naam Head On Stone aan gegeven.

Heeft die naam een bepaalde betekenis?
Ik heb de naam bedacht toen ik een tekst aan het zoeken was voor een nummer dat ik pas af had gemaakt. Ik was op dat moment in een bos en lag met mijn hoofd op iets steenachtigs. Het had iets rustgevends maar voelde ook ongemakkelijk aan. Ik werk graag met contrasten gelijk mijn muziek iets donkers maar ook iets hoopgevends heeft. Head On Stone was oorspronkelijk dus een nummer van mij, maar de titel past goed bij de muziek dus heb ik zo mijn project genoemd.

(c) Nele Janssen

Head On Stone is Nele Janssen op piano. We horen een volleerde pianiste, ik veronderstel dat jij al heel lang piano speelt en heb je een klassieke scholing?
Ik ben naar een muziekacademie geweest en daarna heb ik me vooral gefocust op zelf schrijven. De partituren werkten te beklemmend voor mij. Ik wou mijn eigen creaties en emoties kwijt. 

Met Peuk, Head On Stone en The Shovels hebben we kennis kunnen maken met drie verschillende muzikale identiteiten van je. Is er eentje die we alsnog niet kennen?
MC Nelly.

Soms durf ik wel eens te denken dat een piano de meest intense gevoelens in muziek kan omzetten en bij Head On Stone ervaar ik dat opnieuw. Ga je daarmee akkoord en wat betekent een piano in jouw leven?
Voor mij kan een piano zowel veel intense gevoelens van mezelf weergeven maar dus ook opvangen. Maar bij een gitaar kan dat bijvoorbeeld ook goed lukken. De piano is er voor mij langer geweest doorheen mijn leven. Ik heb er meer beroep op kunnen doen wanneer ik er nood aan had. 

(c) Nele Janssen

De songs die je schrijft voor Head On Stone zijn net niet klassiek. Spelen klassieke componisten een rol in je muzikale leven en naar wie luister je dan het vaakst?
Klassieke componisten zijn belangrijk voor mij omdat ik dankzij hun muziek en het leren van hun partituren mijn instrument beter heb leren beheersen. Zij hebben me geleerd hoe een werk gecomponeerd kan worden. Hoe er dynamieken gelegd kunnen worden etc. Ik kan hier dingen van gebruiken maar het is ook belangrijk om los te kunnen laten en zelf iets ineen te kunnen flantsen. Ik luister graag naar Chopin. Dit speelde ik ook het liefst.

Naast de piano is er ook jouw zang. Hoe ga je te werk? Eerst een muzikaal stuk en dan je teksten, of zoek je net voor je teksten de muziek?
Meestal is er eerst de muziek. Het kan zijn dat ik tegelijkertijd al teksten begin te brabbelen over melodie lijnen omdat ik dan al enige sense heb van hoe het gezamenlijk zou kunnen klinken. Ik heb ook al gehad dat ik eerst de tekst had om daarna op muziek te zetten. Dit kan ook interessant zijn, maar meestal is het dus eerst de muziek.

Als ik Head On Stone hoor dan kan ik niet anders dan concluderen dat muziek het allermooiste is wat er bestaat. Kan je uitleggen wat muziek in jouw leven betekent?
Muziek is leven.

Head On Stone voelt ook aan als wegdromen uit de realiteit, je verschuilen in de troostende schoonheid van muziek. Vind je muziek een zalvende factor voor de harde wereld die hij soms is?
Ja. Ik verdwijn graag in muziek.  

Ik weet nog altijd niet hoe Head On Stone te klasseren. Intense schoonheid of innemende tristesse. Wat denk jezelf?
Tristesse is schoon. Elke oprechte emotie kan mooi zijn, zeker als die verklankt wordt. Ik vind het niet plezant om van mezelf te zeggen dat ik iets schoons gemaakt heb. Het is de piano die klank geeft en een emotie laat zijn. Sommige emoties of gedragingen rond een emotie worden niet geaccepteerd maar van zodra ze in muziek omgezet worden, worden ze wel acceptabel en daarom is muziek zo belangrijk.

Op je Soundcloud-pagina vinden we vier songs van Head On Stone. Iets zegt mij dat jij er veel meer hebt… Klopt dat?
Ja. Ik heb heel veel liedjes, maar ik hoef deze allemaal niet persé met jullie te delen. Zo nu en dan raap ik de moed bijeen en smijt ik er eens eentje op. Ik ben gewoon verlegen.

Op diezelfde pagina staat er een foto afgebeeld van de natuur. Head On Stone doet me vaak denken aan Erik Satie, een componist die enorm veel inspiratie haalde uit de natuur. Toeval?
Satie… ook heel mooi. Ik haal ook best veel inspiratie uit de natuur ja. 

Onlangs was er een fysieke release via een compilatie op Gazer Tapes. Zijn er eventueel plannen om nog iets fysieks uit te brengen. Met zo’n mooie songs heb je bijna geen keuze, Nele!
Ja die plannen heb ik. Ik wil graag een full album uitbrengen met een selectie uit de vele songs die ik heb.

Met enorm grote trots mogen we je verwelkomen op een Luminous Fest-editie in Cafe De Loge in Gent. Kan je al iets vertellen wat we mogen verwachten?
Ik (iemand die zenuwachtig gaat zijn) aan een akoestische piano (waar ik nog nooit op gespeeld heb). En hopelijk gebeurt er iets moois tussen die twee.  

Ik heb het je nog nooit gevraagd, Nele, maar wat is het allermooiste liedje dat je kan bedenken?
Die vraag is te extreem voor mij, Didier. Ik ken gewoon te veel mooie liedjes.

Facebookevenement met alle praktische info.

You may also like