Het regent buiten pijpenstelen, maar eens aangekomen in de studio – zeg maar living – van Charlotte Caluwaerts en Reinhard Vanbergen wordt het een pak warmer en aangenamer. De twee zijn in blijde verwachting van hun debuut – of zoiets – Sins & Virtues. Een gesprek over passie in alle mogelijke aspecten van het leven.
Jullie zitten samen al jaren in de muziekbusiness. Mensen kennen jullie vooral als Rheinzand, nu is het gewoon Charlotte & Reinhard. Wat is het verschil?
Reinhard: Charlotte heeft zich over de jaren heen ontwikkeld als songwriter in niet minder dan zeven talen. We wilden ons voor Charlotte & Reinhard meer baseren op het song facet. We hebben wel eens geprobeerd om dat ook in Rheinzand te steken, wat zeker hoorbaar is in de tweede plaat, maar uiteindelijk bleek het beter om dit idee verder uit te werken via Charlotte & Reinhard. Mensen moeten zeker niet gaan denken dat hiermee het doek is gevallen over Rheinzand, want er komt als het van ons afhangt een derde plaat waarop we ons meer gaan focussen op de roots van de dansmuziek.
Charlotte: Mo Disko is vooral een meester in de slow disco en is een heel creatieve dj, terwijl wij muzikanten zijn die vanuit het niets beginnen om te eindigen met een song. Dat is wie we zijn en dat is tegelijkertijd onze core business. Rheinzand is een band van vijf leden waardoor het ook een compromis vormt van vijf mensen. Met ons duoproject kunnen we onze artistieke honger stillen, wat ruimte en lucht schept om andere muzikale dingen te kunnen doen met Rheinzand.
Reinhard: Je kan zeggen dat de nieuwe plaat van Charlotte & Reinhard compromisloos is en dat zal ook zo worden voor de nieuwe van Rheinzand.
Charlotte: Vergeet ook niet dat er covid-tijden waren toen we onze tweede plaat van Rheinzand maakten. Mo had zijn dansvloer niet meer ter beschikking en wij zaten net zoals iedereen binnen. We hebben in die tijd ontzettend veel muziek gecomponeerd, onder meer voor series. Op 1 maand tijd hebben we niet minder dan 38 tracks geschreven. Tegelijkertijd liep de eerste plaat voor Rheinzand internationaal enorm goed, vooral in Engeland en was de druk vrij hoog. Maar toen kwam het Brexit-verhaal. Toen Reinhard en ik tourden met Hercules & Love Affair en we in Engeland aankwamen hadden we meteen door dat het niet realistisch zou zijn om zonder budget te toeren in Engeland met zo’n band. En dan voelt het best wel vreemd aan om als muzikant te moeten zeggen dat bepaalde optredens niet mogelijk zijn. Maar om heel de vraag in één zin samen te vatten: het verhaal van Rheinzand is nog niet afgelopen. (lacht)
Reinhard: Komt daarbij dat we als koppel elke dag met ons duoproject bezig kunnen zijn, terwijl dat bij Rheinzand anders ligt. Vijf mensen kunnen hier gewoon niet fulltime mee bezig zijn. Het kan dus wel een tijdje duren vooraleer de nieuwe Rheinzand-plaat er is, maar tegelijkertijd hebben wij wel nood om op het podium te staan. En Mo heeft dan weer de nood om te draaien. Ik blijf vasthouden aan het idee dat als iets gedaan wordt met de juiste intentie en de goede opzet dat alles elkaar daardoor versterkt en het geen concurrentie voor jezelf is.
Jullie zijn terug op het Deense Music For Dreams-label.
Charlotte: Ja, het voelt aan als een familie, we hebben er nu al meer dan 20 platen bij uitgebracht met verschillende projecten. Ze ontdekten ons via DJ Harvey, die iedere week Blind van Rheinzand draaide in zijn zomerse Residentie in het legendarische Pikes hotel en dat zorgde steeds voor een volle dansvloer. Onze manager had dit op Instagram gepost, de labelbaas van Music For Dreams merkte dit op en zei onmiddellijk dat hij de track wilde releasen. Voor ons was dat uiterst positief, want het is een echt Balearic-label.
Jullie spelen binnenkort in Kopenhagen?
Charlotte: Inderdaad. Dit zal nu de vijfde keer zijn dat we uitgenodigd worden om live te spelen in Denemarken. Men wist daar dat we onze nummers ook live brachten en werden uitgenodigd in 2020 om te komen spelen. Helaas zoals bij zoveel was ook weer covid de kink in de kabel. Het toeval wil dat we daar twee jaar later waren met Hercules & The Love Affair, waar ook toevallig diezelfde booker aanwezig was. Die mens ging totaal uit zijn dak toen hij zag dat Charlotte & Reinhard de backingband van Hercules & Love Affair was (schaterlach). De rest is geschiedenis. Met Charlotte & Reinhard hebben we ook maar twee valiezen en een auto nodig (lacht). We zijn extra blij want deze keer spelen we geen festival, maar mogen we onze nieuwe plaat komen voorstellen in de iconische venue Hotel Cecil.
Je hebt de plaat opgenomen met twintig verschillende instrumenten en dat hoor je ook wel. Ik weet van Reinhard dat die bijvoorbeeld enorm veel van klassieke muziek houdt, maar op je nieuwe plaat zit zowat elk mogelijk genre verwerkt.
Reinhard: De nummers ontstaan organisch. Soms is dat gewoon met een loop van mij of een idee van Charlotte. Het kan zelfs gewoon een woord zijn. We weten waarover we willen schrijven en daarna is het werken en werken. De invloeden waarover jij het hebt, komen meer tot uiting in de uitwerking. Als je als ik veel violen in huis hebt hangen, dan zullen daar ook veel violen op staan (lacht).
Charlotte: Ik heb lang nagedacht over wat inspiratie is. Voor mij is dat eigenlijk een plek die van iedereen is en voor iedereen bereikbaar is. Je stelt die plaats open en iedereen mag daar naartoe komen. Ik stel me ideeën echt concreet voor als lichtgevende visjes in een vijver waar iedereen welkom is. Vaak is het zo dat je zelf een idee hebt en dat je op anderen botst die – toevallig of niet – net hetzelfde als jij denken. Dat zijn een soort banden die je hebt met anderen die niet uit te leggen zijn. Bij ons ontstaat alles vanuit het niets en niet bijvoorbeeld vanuit de drang naar hits of door iets over te nemen van anderen dat je dan omvormt tot iets van jezelf. Wij werken zo niet en ik denk dat die eigenheid ons ook echt typeert.
Reinhard: Het wordt er wel eclectisch door, dat wel (schaterlach)
Charlotte: Uiteraard worden we geïnspireerd door andere dingen, maar dat komt na het initiële idee van iets nieuws te scheppen.
Reinhard, jij bent producer. Vaak willen producers die zelf muziek maken laten zien wat ze kunnen. In jouw geval hoor ik wel maniakale perfectie maar met een toegankelijk geluid.
Reinhard: Zoals je ziet staat de studio in onze living. En zo maniakaal ben ik nu ook weer niet, want ik werk zelf niet al te lang aan producties. Als mensen mij aanspreken over aanpassingen aan mixes, dan ben ik vaak de eerste om daar de schouders voor op te halen omdat je vaak niet echt het verschil kan horen. Waarschijnlijk komt die gepolijste sound uit de jaren ervaring die ik als producer heb. De hoeveelheid instrumenten die je hoort is geen kwestie van etaleren, maar gewoon omdat al deze instrumenten in ons huis hangen en ik een idee krijg dat bijvoorbeeld iets kan werken met een ander instrument.
Charlotte: Die instrumenten zijn ons speelgoed.
Ik heb het al eerder gezegd dat jullie me doen denken aan Serge Gainsbourg en Jane Birkin, in die zin dat de warmte die jullie muziek uitstraalt alleen maar kan omdat jullie in het echte leven een koppel zijn.
Charlotte: Ik word er stil van (lacht). Ik kwam uit de klassieke wereld en ik werkte voor het eerst samen met Reinhard bij The Happy. Ik vertelde Reinhard dat ik zelf de drang had om iets te schrijven. Toen zijn we samen nummers beginnen schrijven en we voelden alle twee dat er een klik was. Daarna zijn we ook een koppel geworden. We werken nu al vijftien jaar samen, dag in dag uit en dat kan je niet zomaar uitwissen. Een symbiose is het niet omdat elk van ons steeds meer een eigen muzikale identiteit vormt.
Reinhard: Charlotte is zeer goed in talen en ik neem aan dat ik goed ben met snaren. Taal is voor mij ook een klank, terwijl die voor Charlotte een melodie is.
Charlotte: Elke taal heeft zijn eigen sfeer en klanken en dan probeer ik uit te vissen welke taal bij een welbepaald nummer past. Elke taal heeft een eigen wereld, zo klinkt het Spaans tegelijkertijd feestelijk, maar ook donker dan bijvoorbeeld het Engels.
De naam spreekt over zich, het is gewoon Charlotte & Reinhard.
Reinhard: We hebben al een vijftiental platen samen gemaakt maar onder mijn soloprofiel. Dat klopte niet meer. Hadden we voor een andere groepsnaam gekozen, dan was het nog onduidelijker geworden. Eigenlijk hadden we het idee om platen als Charlotte & Reinhard een paar jaar eerder moeten doen, anderzijds voelt het zeer goed aan om dit nu te doen omdat je niet elk moment in je leven de kans krijgt om een debuut te maken.
Charlotte: Als je een plaat maakt, moet je er ook vanuit gaan dat je dit op een podium moet brengen en je de vraag stellen of mensen het wel de moeite waard zullen vinden om er een uur naar te kijken. Ik denk dat dit met Sins & Virtues aardig gelukt is. En vooral: we zijn maar met zijn twee, we kunnen niet terugvallen op een coole bassist of een virtuoze drummer. Achteraf hebben we gemerkt dat we onze initiële talenten van elkaar hebben overgenomen. Zo heb ik een strijk arrangement geschreven en hoor je Reinhard zingen. Dat zijn dingen die groeien en die je niet kan voorspellen.
Reinhard: We zijn met twee en onze computervriend. Het werd wat puzzelen wat we precies wilden uitbeelden. Het is een economische en moderne keuze, want meer en meer bands vallen op dit concept terug. Als oude rotten zijn we blij dat we mee kunnen gaan met deze trend, vooral ook omdat de muziek er zich toe leent, net als de strakheid die we op het podium willen brengen.
Charlotte: Als je met twee op een podium staat, kun je dat relatieconcept volledig laten zien, we kunnen echt tonen wie we zijn als duo. Soms voelt het aan alsof we onze eigen huiskamer willen laten zien (lacht). Ook al schuw ik kleurrijke make up en extravagante outfits niet op het podium, speel ik geen rol, maar ben ik gewoon mezelf. Ik heb dat ervaren als een bevrijding. In Rheinzand kunnen we dat niet doen, want als we teveel in die relatie duiken op het podium, dan word je een blok met twee binnen een band van vijf, en dat is uiteraard ook niet de bedoeling.
Dus Mo staat in het publiek bij Charlotte & Reinhard?
Charlotte: Jazeker. Net zoals wij hem graag gaan bewonderen wanneer hij moet draaien.
Je hebt besloten om niet mee te doen aan de reünie van Das Pop, is dat omdat je je wil focussen op het verhaal van Charlotte & Reinhard?
Reinhard: Deels wel. De geschiedenis van Das Pop is ook een lang verhaal. Ik ben de enige van de band die beroepsmuzikant is om den brode. Bent is vooral programmamaker en Niek is op dit moment een kok in een Zweeds restaurant dacht ik. Ik heb in de periode dat Das Pop er niet was, heel hard als muzikant blijven werken. Bij mij is het nooit geëindigd. Zelf heb ik niet echt de nood om het verleden opnieuw te beleven, temeer omdat dat voor mij niet altijd leuke tijden waren. Ik hoop dat de jongens zich ten volste amuseren met hun terugkeer, maar zelf concentreer ik me liever op de mooie projecten die ik nu heb.
Waarom moeten mensen naar Charlotte & Reinhard luisteren?
Charlotte: Je gaat voelen dat het een labour of love is. De keuze van Sins & Virtues is er ook gekomen omdat het stuk voor stuk waarden zijn die in ons zitten. Vakjes die persoonlijk zijn en waar je mee mag doen wat je doet en voor ons niet bestaan. Maar waarom maken we het zo moeilijk? Het is gewoon een mooie plaat!