Op een zonovergoten zaterdagmiddag verzamelde zich een enthousiaste troep rock- en metalfans op het Kennedyplein in Vosseslag voor Coq Rock 2025. Dit gratis festival aan de Belgische kust belooft elk jaar weer stevig gitaargeweld, en maakte die verwachtingen dit jaar méér dan waar. De zon, de muziek en de relaxte kustsetting vormden de ideale cocktail voor een gedenkwaardige dag vol rauwe riffs en onvervalste sfeer.

Het festival ging van start met Echoes Unfold, een beloftevolle band die al meteen duidelijk maakte waarom ze hier thuis horen. Hun energieke mix van harde en heavy metal met punk-invloeden zette de toon en trok het publiek direct bij hun nekvel.




Painted Scars nam het podium over en dreef de energie moeiteloos verder op. Ze openden krachtig met Glow in the Dark, een nummer dat meteen de toon zette voor een explosieve en overtuigende set. De band schakelde moeiteloos tussen hun bekendere tracks zoals Knock Knock, Live and Alive en Liquid Gold.

Met hun strakke sound en opvallende vrouwelijke front, bewijst deze heavy hard rock-band dat ze klaar zijn voor grotere podia. Painted Scars is een naam om in de gaten te houden — ze gaan ongetwijfeld potten breken en nog van zich laten horen.



Een van de meest opvallende optredens van de middag kwam van WRYNGD, die met een gedurfde mix van thrash metal en klassieke rock-invloeden het publiek moeiteloos in beweging kreeg. De band straalt vertrouwen uit op het podium, en hun hechte samenspel zorgde voor een energiestoot die de hele tent meesleepte.

De recente wissel van de drumkit bleek een schot in de roos: Devon Romain voelt naadloos aan wat de meer ervaren bandleden nodig hebben, en voegt tegelijk een frisse, explosieve impuls toe aan de sound. Zijn scherpe, precieze spel bracht een nieuw vuur in de set, die merkbaar naar een hoger niveau werd getild.

WRYNGD opende met het stevige Social Masochism, en knalde daarna door met fanfavorieten als Addressing the Elite, Omerta en het furieuze Territory. Een opwindende show vol kracht, precisie en spelplezier — en dat voelde het publiek tot in de kleinste vezel.


In de vroege avond werd het Kennedyplein opgeschud door IRONBORN, de heavy metalband die sinds haar oprichting in de zomer van 2014 een reputatie heeft opgebouwd met compromisloze riffs en een ijzersterke podiumpresence. Wat volgde was een intens uur vol pure thrash en metal, met geluidsgolven die dwars door het publiek sneden.


Hoewel IRONBORN gewend is aan grotere zalen en festivalpodia, voelde hun optreden in de intieme setting van Coq Rock extra geladen. Aan de Belgische kust, stonden ze dichter dan ooit bij hun publiek — en dat leverde een vonkende wisselwerking op. Vanaf de eerste snaar stond het publiek strak gespannen, klaar voor een muur van geluid. En die kwam er.

De combinatie van loeiharde riffs, snerpende solo’s en een vocalist die moeiteloos schakelde tussen brullen en bezielen, maakte hun set tot een van de hoogtepunten van de avond. Headbangen? Onvermijdelijk. Meebrullen? Absoluut. Een moshpit? Natuurlijk.

IRONBORN speelde zoals alleen een band met jaren ervaring én honger naar meer dat kan: strak, rauw en met overgave. Een optreden waar niets aan gelikt was, maar alles oprecht. IRONBORN bewees in De Haan dat ze thuishoren op elk podium — groot of klein — zolang het publiek maar klaar is voor keiharde, eerlijke metal.
Het Nederlandse NEVERUS bracht een krachtige en meeslepende set op Coq Rock 2025. De band, opgericht in 2019 door frontman Jack Streat en drummer Joris Savat stond vooreen sound die laveerde tussen epische melodieën en brute energie — precies waar hun reputatie opgebouwd is.

De show kreeg een extra dimensie dankzij de présence van Celine Mozay op gitaar, die ook samen met Streat speelt in Inhuman. Haar gitaartonen voegden melodische gelaagdheid toe aan de zware fundamenten van de band. Het samenspel met Streat was feilloos en doordrenkt van chemie en vakmanschap.

NEVERUS opende met het vurige Banish and Burn, waarmee ze meteen het publiek wakker schudden. Daarna volgden ook Lazarus en One for Blood, twee tracks uit hun gloednieuwe album die live nóg intenser klonken dan op plaat. Elk nummer bouwde spanning op en brak die open met meeslepende refreinen, inventieve breaks en indrukwekkende instrumentale passages.

Hoewel hun debuutalbum Burdens of the Earth (2023) de basis legde voor hun geluid, liet NEVERUS in deze set horen dat ze muzikaal blijven groeien. Hun recente werk klinkt volwassener, zonder in te boeten aan kracht of karakter. Frontman Jack Streat leidde de set met een mix van cleane zang en venijnige grunts, terwijl Joris Savat achter de drums de motor draaiende hield met een combinatie van finesse en brute kracht.

NEVERUS bewees in De Haan dat melodische metal niet alleen technisch en intens kan zijn, maar ook meeslepend, opbouwend en diep muzikaal. Een set die evenveel het hoofd als het hart aansprak.
Toen Wildheart het podium betrad, voelde je meteen dat er iets ging gebeuren. De Belgische glammetalband straalt al jaren een zelfverzekerdheid uit die zeldzaam is, en ook op Coq Rock 2025 lieten ze vanaf de eerste seconde merken dat ze thuishoren op een podium — liefst met alles erop en eraan.

Frontman Farty hield het publiek moeiteloos in zijn greep met zijn krachtige stem, flamboyante podiumpresence en scherpe timing. Zijn charismatische performance had iets rauws én charmants tegelijk, waardoor zelfs wie de band niet kende automatisch mee was. Rond hem stond een band in topvorm: Juice en Foxx op gitaar, die samen een wervelwind van riffs, solo’s en twinleads ontketenden, en die zichtbaar plezier hadden in het spel. De chemie tussen beiden was onmiskenbaar en bracht een energie teweeg die zich direct vertaalde naar het publiek. De ritmesectie dreef de hele set voort met pompende baslijnen en strak drumwerk, waardoor het publiek nergens de kans kreeg om stil te staan. De sound was op en top glam metal: rauw maar melodieus, strak maar vol flair.


Wildheart speelde met een urgentie die je alleen bij bands voelt die precies weten wie ze zijn — en dat met de overtuiging van een band die niets te bewijzen heeft, maar alles te geven. Coq Rock werd meegezogen in hun glamrock-universum, waar attitude, spelplezier en stijl samenkomen in een onweerstaanbare livebeleving.

Als afsluiter van CoqRock 2025 kreeg de Zweedse glamrockband LIPZ de eer om rond middernacht het festival met een knal af te sluiten — en dat deden ze in stijl. Met een energieke mix van glitter, vuur en melodie bracht de band een show die de perfecte balans vond tussen spektakel en muzikaal vakmanschap. Centraal in hun set stond het materiaal van hun nieuwste album Changing the Melody (2025), waarin LIPZ opnieuw bewijst hoe je catchy melodieën, glam attitude en stevige riffs in een onweerstaanbare cocktail giet.

Nummers als Bye Bye Beautiful , Bang Bang”en het explosieve Scaryman klonken live nog krachtiger en dynamischer dan op plaat. Het publiek zong massaal mee en ging volledig op in de show.



Frontman Alexander Klintberg gaf alles: zijn stem, zijn energie, zijn presence. De band straalde plezier en ervaring uit, en wist met elk nummer de vibe verder op te drijven. Of het nu ging om meebrulbare anthems of meer gelaagde tracks — LIPZ bewees dat glamrock anno 2025 springlevend is.

LIPZ was niet zomaar een band met make-up — ze waren de apotheose van een festivaldag vol gitaren, beukende drums en oprechte passie voor muziek. Met Changing the Melody luidde LIPZ een nieuw hoofdstuk in hun carrière in, en Coq Rock mocht daar als eerste live getuige van zijn. Een afsluiter om niet te vergeten.

Cog Rock Facebook
Echoes Unfold: Facebook–Instagram
Painted Scars: Instagram
WRYNGD: Facebook
IRONBORN: Facebook
NEVERUS: Facebook–Instagram
Wildheart: Facebook–Instagram
LIPZ: Facebook


