Sinds 1996 al is Geert Fieuw dé bezieler van en het meesterbrein achter de BTL (Beyond The Labyrinth), een Belgische classic rock en progrock-sensatie die nog steeds te weinig gekend is. Zwaar ten onrechte want BTL schudde al een rist aan rasechte killer tracks uit hun mouwen, zoals Fear Is The Killer, Louder Than Thunder, Wings, In Flanders Fields, Shine, The Girl With the X-ray Eyes, Tomorrow Is Gone, Haunted House en Media Vision.
Tussen de fotoshoots en voorbereidingen voor de volgende, alweer zesde, plaat door vroegen we Geert naar zijn drie ultieme eilandplaten. “Er is toch elektriciteit om ze af te spelen hee?”, grapte Geert om ons een weinig later met zijn heilige drie te overdonderen.

MEATLOAF – Bat Out Of Hell (1977, Epic)
Een klassieker, die hit single Paradise By The Dashboard Light overstijgt.
The American Rock’n’roll dream op muziek gezet, musical meets rock, een beproefd recept. Ballen, sentiment, passie en mood swings.

AL STEWART – Year Of The Cat (1976, RCA)
De verhalenverteller Al Stewart neemt ons mee naar verre landen en verre tijden met dit adembenemend mooi popalbum in een perfecte productie door Alan Parsons. Chill, relax, droom weg…

ABBA – The Album (1977, Polar)
Eagle met een mooie lead-gitaar opent dit gevarieerd album en is een persoonlijke favoriet. Iedereen kent Thank You For The Music, maar probeer eens het rockende (There’s gotta be rock’n’roll to fill the) Hole In Your Soul of de ultieme kruising tussen rock en musical met het fel onderschatte I’m a marionette.

Nawoord: “Whenever the world gets too loud, whenever I want to escape the crowd, my music is there. Whenever it all gets too much, whenever I need a healing touch, my music is there”. Deze albums uit dezelfde periode in de jaren zeventig hebben alles wat ik graag hoor: songwriting, memorabele melodieën, vervoering, verwondering en ballen.
Kortom: dit zijn epische albums. Ik heb de albums niet nodig op mijn eiland, de liedjes zitten ingeprent in mijn geheugen! (lacht).


