Paulette Verlée is, buiten een immer sympathieke dame, ook een uit de kluiten gewassen werkpaard. Muziek voor een serie, een ep, een album met een ander label, singles, alweer een album… Het lijkt allemaal zomaar uit die fijne vingers van haar te stromen maar niets is minder waar.
Paulette weet verdomd goed wat ze doet. En als ze het niet weet, probeert ze zomaar iets. En al naargelang het resultaat stelt ze bij en gaat weer verder. Mensen rond haar worden er waarschijnlijk af en toe hoorndol van, maar voor haar werkt het. En dat is wat telt.
Welke andere Belgische artieste haalt meer dan 2 miljoen streams op Apple Music en Spotify? Wie anders kan zeggen dat ze een Nils Frahm onder haar fans heeft? En dat allemaal met neoklassiek werk aan de piano. Il faut le faire zeggen ze in Brussel, de hometown van Paulette.
Moet neoklassiek gelimiteerd zijn tot repetitief en minimalistisch? Het is een open vraag die Paulette zich stelde vooraleer ze ook haar nieuwste single afleverde. En Attendant, het album waar Us een single van is en uitkomt op acht november, zal duidelijk laten voelen dat Paulette haar eigen weg zoekt tussen expressie en emotie.
En Paulette haar humor beperkt zich niet tot aan telefoon of aan de toog (wij zijn getuige) maar ook in haar muziek tast ze de mogelijkheden af van humor en zelfs absurditeit.
Live zal je haar aan het werk zien met haar – intussen – zielsverwant Maaike aan de cello.
Na haar vorige albums Choses Vues à Droite Et à Gauche en Les Barricades Mystérieuses belooft ze met de single Us toch alweer op de proppen te komen met een sterk nieuw album En Attendant. Airplay op Radio 1 en Klara voor haar nieuwe single zullen dat succes enkel versterken.
We kennen haar nu zo’n 25 jaar en kunnen enkel maar vaststellen: wat een parcours heeft zij al afgelegd! We pinken zowaar een traantje weg van vreugde.
Luister vooral zelf naar haar nieuwste single Us.
Live kan je haar zien:
25/10 – CC ’t Schaliken, Herentals
18/01/2025 – TivoliVredenburg, Utrecht (NL)