We don’t hate it when our friends become successful, toch kan er niemand omheen dat er van het geluid van de Ierse band bitter weinig is overgebleven. Evolutie heet zoiets, maar of iedereen daar zo tevreden mee is, is natuurlijk de grote vraag.
Ten tijde van hun debuutalbum Dogrel werd Fontaines D.C. wereldwijd in de underground op handen gedragen als de band die de postpunk-erfenis alle eer aandeed, maar daar is qua stijl bitter weinig van overgebleven.
De vorige single Here’s The Thing was gewoon lekkere, uiterst kwalitatieve indie, maar zonder de rauwheid van weleer. De nieuwe single In The Modern World doet daar een schepje bovenop. Deze keer koos de band van Grian Chatten voor een onstuimige, uiterst radiovriendelijke Britpop-ballad – geschreven met een volle arena in het achterhoofd – waarvan het onmogelijk te zeggen is dat ze niet aanstekelijk is. Fans van het eerste uur die vastklampen aan de Unknown Pleasures-sound van het eerste uur zullen waarschijnlijk nu al moord en brand staan schreeuwen wegens verraad, vooralsnog zijn we fan van dit poepcommercieel uitstapje.
Binnenkort verschijnt eindelijk hun nieuwste plaat Romance. Op 15 november staan ze in Vorst Nationaal, maar hiervoor zijn alle tickets al hopeloos uitverkocht.
Facebook – Instagram – Website