Onderwerping, stilte en angst sluimeren in de maatschappij. En dat bleef voor Sten Veiths en Jan Geenen niet onder hun waterlijn. Met hun razendsnelle metalproject Final Affliction vuren ze Pray-Obey op de wereld af. Een verpletterende, mid-tempo aanval op blind geloof en institutionele controle!
Hun anthem van verzet, geboren vanuit vuur en woede, werd hun meest controversiële en meedogenloze nummer tot nu toe. De rebellie blijkt niet alleen uit de tekst, maar uit zich vooral in zware riffs in een bezwerende, sonische intensiteit. Eén brok emotie, die niet alleen onwaarschijnlijk rauw uitgeschreeuwd wordt, maar ook een kanaal vindt in sombere spoken words en melodieuze zanglijnen. Riffs beuken en schuren tegen het zware, gevarieerde drumwerk aan.

“Pray-Obey gaat niet over shockeren. Het is een weerspiegeling van wat er gebeurt wanneer controle zich vermomt als redding. Dit nummer is onze reactie op onderwerping, stilte en angst.”, laten Veiths en Geenen weten.Een track die zeker ook een weg vindt naar rebelse harten die houden van bands als Gojira, Leprous en Zeal & Ardor. Metal naar ons hart alvast, want het is een kunst om in iets meer dan vier minuten zoveel variatie in perfect georkestreerde waanzin te brengen.
Speciaal op Witte Donderdag, de start van de Paas-festiviteiten, krijgen we ook hun eigen controversiële versie van The Last Supper (het laatste avondmaal). Het idee om dat helemaal te laten escaleren in een videoclip, kwam van Jan Geenen, bezieler van Final Affliction. Er werd een muur gebouwd met een open houten kader er in als decor, zodat de camera zich ‘in het schilderij’ kon bewegen. Bandleden Jan en Sten gingen aan de slag om het schilderij met ‘lijken’ na te bouwen. Via deze weg stuurt videomaker Jeroen De Vriese van JayDeeVideo veel “kudos voor de stuntvrouwen die in een bodybag door die kader zijn gegaan! Ze hebben het overleefd! ” De opnames van de bijzondere clip gingen door in het casino van Gompel, ooit hotel bij een lichtfabriek. “Perfect voor deze clip.”, voegt hij er aan toe. “Ook een shout out naar alle figuranten, die hebben heel braaf stil gezeten en heel flink gefeest. Een extra vermelding voor Maria Magdalena en Judas. die hebben het figurant zijn overstegen. De varkenskop was echt, De coke was fake. Het bloed was tricky want de witte aposteloutfits gehuurd…”
Pray-Obey is digitaal verschenen.
Instagram / TikTok / Facebook / Spotify