Home ReviewsAlbum Reviews ZEIT – Ohnmacht

ZEIT – Ohnmacht

by Serge Timmers

“Alles aan flarden spelen”, dat moet zowat het motto zijn van de Duitsters van Zeit. Dat doen ze dan ook al enkele jaren en veel meer dan een mix van sludge en blackmetal hebben ze daar niet voor nodig.

Sinds 2013 laat deze band op regelmatige basis een fikse dosis muzikale smeerlapperij op ons los. Meestal is dat een kruising tussen doom en black metalmaar op Betonkrebs uit 2021 lieten de heren horen dat ze ook met punk en grindcore verpletterend uit de hoek kunnen komen. Op de nieuwe plaat, Ohnmacht, vinden we daar echter weinig van terug. Ohnmacht is eigenlijk een hondsbrutaal blackmetalalbum geworden, eentje om wat er nog overblijft van onze duimen en vingers van af te likken.

Het valt meteen op wat Zeit van plan is op dit album.

Opener Strand komt onmiddellijk opzetten met de ranzige riffs, de vette drums en het hels gekrijs. Als smaakmakertje kan dat natuurlijk tellen, kijk maar naar de video die de band onlangs gepost heeft. Dit is geen licht verteerbare brij. Dit is wanhoop, angst, woede, vuiligheid en smeerlapperij. Heerlijk!

Op Stein doen ze dat nog eens dunnetjes over. Tijdens Nacht en het verwoestende Takt komen uiteindelijk wel enkele invloeden uit crust en punk bovendrijven maar vrolijk wordt het allemaal niet. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Daar dient blackmetal niet voor.

Dat Zeit de sludge doom stilaan achter zich aan het laten is, valt op tijdens het geniale Kesse, een van de tragere (nou ja) nummers. Hier moeten we bij momenten denken aan grootheden als Rotting Christ en uiteraard komen ook bands als Immortal, Gorgoroth en Marduk al eens piepen. De boodschap is dus duidelijk. Dood, verderf en pijnlijke nekspieren, dat is waar Zeit voor staat en dat is waar ze doorheen de jaren steengoed in geworden zijn. Elk van de acht nummers op deze plaat is een brutaal statement van intensiteit en een gitzwart wereldbeeld. Fijn!

Kortom, wie houdt van old school blackmetal, hier en daar gekruid met een sausje van crust punk en sludge doom, komt bij Zeit ongetwijfeld aan z’n trekken. Met talrijke hoogtepunten (zoals het scheurende Regen en de meedogenloze afsluiter Wellen) doet Zeit nu al een gooi naar de black-metal-plaat-van-het-jaar award. Ondanks de immense intensiteit is er voldoende variatie om de boel interessant te houden. Hou best wel een zakdoek of een rol keukenpapier klaar want de kans op bloedende oren is reëel!

Bandcamp / Facebook