Home ReviewsAlbum Reviews WOORMS – The Math Says, Yes (Hospital Records)

WOORMS – The Math Says, Yes (Hospital Records)

by Luminous Dash

Wie van jullie dacht ooit, een mengeling van de swamps van Baton Rouge, stonermetal en noiserock, dat is exact wat ik nodig heb vandaag! Wel, op die onlogische vraag is hier nu een antwoord!

Woorms werd in 2017 gevormd door  gitarist en vocalist Joey Carbo, bassist John Robinson en drummer Aaron Polk, in Baton Rouge, Louisiana. In tegenstelling tot wat hun naam misschien doet vermoeden, produceert het trio echter geen oorwormen, eerder zware vloedgolven van een moerassig geluid die je met volle kracht tegen de grond slaan. Na een stroom van onder eigen beheer losgelaten demo’s en een split-ep, volgt nu eindelijk een volledige single, klaar om onze oren te bestormen.

Het nummer bouwt traag op, maar het voelt aan als een gigantische, boze stoomtrein. En niet het lieflijke soort dat door een idyllisch landschap dartelt, meer een roodgloeiend exemplaar, dat eenmaal op dreef, niet meer te stoppen valt. De band vuurt de ene na de andere immense riff op je af, met gebrulde zang eroverheen. Ook de ritmesectie verdient complimenten, want die slaagt erin om een bijzonder goeie groove te houden doorheen heel het nummer, waardoor het een hoge headbangfactor krijgt. Als dat nog niet genoeg decibels zijn, wordt het nummer ook nog eens doorspekt met feedback en een gitaar die onnatuurlijk hoog gaat.

Enige kritiek: de mix zou deugd hebben van iets duidelijker klinkende drums en bas, om het ietsje meer sjette te geven. Maar bovenal, een bijzonder veelbelovend nummer, zeker voor de mensen die al eens graag hun nek kapotheadbangen.

De single verschijnt onder het label Hospital Records op 24 augustus op alle grote streamingplatformen en kan ook gekocht worden als 7″ gekleurde vinylsingle via de bandcamp van Woorms.