Home ReviewsAlbum Reviews WIM DE CRAENE – Live 78 (BLP Records)

WIM DE CRAENE – Live 78 (BLP Records)

by Luminous Dash

Door: Hendrik Hindrex

Ofschoon Wim De Craene al bijna 30 jaar ‘wijlen’ aan zijn naam toegevoegd ziet, heeft deze kleinkunstenaar uit Wetteren een kersverse liveplaat uit. En wat voor een! Live 78 is een registratie van een uitstekend optreden in Sterrebeek voor het radioprogramma Dorp bij de stad. De Craene promoot in 1978 zijn lp Is Ook Nooit Weg (1977) en is betrokken bij de kindermusical Help! Ik win een miljoen (1978). Op de setlist van Live 78 staan vijf liedjes uit Is Ook Nooit Weg, aangevuld met drie klassiekers uit eerdere platen.

(c) BLP Records

BLP records koos er voor om de lekker ouderwetse introductie van René Gysemberg te behouden: een gouden greep! Met opener Daar Ga Je Dan weet je meteen dat De Craene voor een meer jazzy aanpak kiest. Kon ook moeilijk anders met de Duitse Headband, een fusion jazz-band uit Keulen, achter zich. Dát was even wennen voor zijn toenmalig publiek. De Craene vervolgt naadloos met een ingetogen Later Op De Avond. Dan volgen drie bekende nummers. Mensen Van 18 doet de iconische versie van Nekka77 met Della Bosiers niet vergeten, maar blijft ook hier een prachtsong. En ook Marcellino klinkt vandaag nog even fris. Op de b-kant opent Tim (uit 1975) in een schitterende versie. Psylocybe Mexicana klinkt als op de oorspronkelijke lp: De Craene aan de paddestoelen. Mike Herting en co van Headband waren ook betrokken bij de studio-opname van dat nummer.

Op de lp Is Ook Nooit Weg speelden naast de Headband ook Lieven, Steef Verwee, Della Bosiers en  Luc De Clus mee. De aanpak van de Headband werkt, al zullen sommigen het gitaargeluid van De Clus missen op Rozane (uit 1975). Maar toch is deze klassieker van De Craene ook het hoogtepunt van deze lp. De Craene sluit zijn set af met een stijlvolle versie van De Rode Heuvel (uit 1973).

Deze Live 78 is voor BLP Records uit Roeselare de afsluiter van het hoofdstuk De Craene na drie eerdere heruitgaven op vinyl. Bij de VRT (in de jaren ‘70 nog BRT) liggen vermoedelijk nog vele schatten uit die kleinkunstperiode. Al is het bekend dat een aanzienlijk aantal live-registraties uit de jaren 70 gewist zijn. Benieuwd of ze nog meer fraais kunnen opsnorren en uitgeven. Live 78 (BLP Records) ligt vanaf vandaag in de betere platenwinkel. Verkrijgbaar op fraai oranje vinyl en op cd.