Home ReviewsAlbum Reviews WILL LONG – Long Trax 4 (Long Trax Productions)

WILL LONG – Long Trax 4 (Long Trax Productions)

by Mario De Block

Een house review op de Luminous Dash-pagina’s, zowaar. Het gaat dan ook niet om plastic Eurodance, of kouwelijke mainstage turbotechno, maar om echte house, met warme gloed, zin voor roots, en mikkend op intiemere settings.

Daarbij kiest Will Long – ambientliefhebbers kennen hem van zijn talrijke Celer-platen – voor een intussen trademark aanpak. Teruggrijpend naar stilistische essenties uit de beginjaren, met selecte analoge hardware: een Roland TR-707 of 727, Juno 6 of 106, een al even vintage DX7 synth, en een MPC2000, een in dance en hiphop populaire sampler uit eind jaren 1990. Dat instapmodel tekent integraal voor One In The Future, waarin al snel ook een ander Long trax-motief naar voor komt: gesproken samples uit de zwarte geschiedenis. Met zoals bij de vorige drie uitgaven een portret van elke historische figurant op een hoeskant, hier in volgorde Huey Newton, Martin Luther King, Winnie Mandela en Adam Clayton Powell. Mensen met een mening dus, over burgerrechten, apartheid, oorlog en vrede, omgang ook met (al dan niet verloren) volkseigen dromen.

Long Trax zijn doorgaans een beetje ‘long tracks’: wat langer uitgesponnen materiaal, waarin echo’s van het vroege, veeleer minimale werk van pakweg Virgo Four, Jungle Wonz, Mr. Fingers of Ronald en Rheji Burrell (in de scene bekend van vele NuGroove-platen) doorklinken, maar dat tegelijk een snel herkenbare eigen aanpak doorademt, inbegrepen een vaak terugkerende 116 bpm. Met vooral in The Right Choice en Fingers Of Fire veel warme pads er overheen.

Er spreekt niet zelden iets melancholisch uit, ondanks de strijdbare speeches; iets van een buitenstaander in ieder geval. Zo beschouwt Long zichzelf ook al langer: opgroeiend in Mississippi nooit echt aardend in het door raciale scheiding getypeerde diepe zuiden, en sinds 15 jaar als inwoner van Japan ook niet helemaal opgenomen in die deels toch wel traditiegerichte, soms zelfs etnocentrische cultuur.

Benoemt Long z’n platen zelf als “outsider music”, er klopt een warm, zachtjes bloedend hart voor de wortels van de house doorheen.

Website

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More