Home ReviewsAlbum Reviews WALTER EGO & CHILLOW – Ex-Rapper (Catharis-Productions)

WALTER EGO & CHILLOW – Ex-Rapper (Catharis-Productions)

Walter Ego werkte in het verleden samen met Raymond Van het Groenewoud en Brahim (voor een nieuwe versie van Meisjes), Brihang, ’t Hof Van Commerce, Jeffrey Jefferson en Flip Kowlier. Eigenlijk was hij van plan om zijn microfoon aan de wilgen te hangen en zich volledig te focussen op zijn kantoorjob. Dat veranderde snel toen hij producer Chillow (bekend van samenwerkingen met Grazzhoppa, El da Sensei en Jeffrey Jefferson) leerde kennen. De twee begonnen ongedwongen te experimenteren met een aantal tracks en voor ze het zelf doorhadden hadden ze, per ongeluk, na twee jaar werken een album klaar.

(c) Walter Ego & Chillow

En wat voor een album! Zelden hebben we zo’n straffe collectie raptracks bij elkaar gehoord. We krijgen old-school hip hop met funky flows en teksten waarover is nagedacht. Ze durven over ongemakkelijke onderwerpen rappen zoals: de afwezigheid van een kinderwens, een bedrieger die zijn schaamte uitspreekt of vrouwelijke masturbatie. Maar het duo pakt het soms ook lichter aan zoals in Club Donny waarin ze de Belgische kust een Miami Vice vibe geven. In Ego maakt collega rapper Low G battlerap-gewijs Walter Ego met de grond gelijk.

Het duo kreeg in de studio hulp van een aantal getalenteerde sessiemuzikanten waaronder Babi Lemmens (Netsky, Natalia) op keys, Tim Wulleman op sax, Harry Descamps (Whores) op gitaar en bassist Owen Preston (PAARD., Ndugu, Coely). Ook NTREK en Jeffrey Jefferson van Ertebrekers zijn te horen als special guests. Je hoort dat dit album teamwerk is en dat er kosten noch moeite zijn gespaard om er iets speciaals van te maken.

Wij hopen alvast dat dit niet het laatste wapenfeit is Walter Ego. Dat hij zijn pensioen maar uitstelt, want samen met Chillow heeft hij een ijzersterke plaat afgeleverd. Twaalf nummers waarin het duo hun volledige ziel heeft gelegd. Een oprechte hiphopplaat met ballen!