Home ReviewsAlbum Reviews VOODOO BEACH – Wonderful Life (Crazy Sane)

VOODOO BEACH – Wonderful Life (Crazy Sane)

by Mark Van Mullem

Doomy en gloomy, slepende gitzwarte korrelige gitaren, lome beats en een kamerbreed geluid, verstoorde gitaarmuurtjes, een zalvend stemgeluid. En is dat die baslijn van A Forest? Het zijn enkele spontane impressies bij Wonderful Life het debuutalbum van het Duitse Voodoo Beach, dat de dreampop à la Beach House lijkt te willen verzoenen met postpunk, shoegaze en krautrock en ook wel de Neue Deutsche Welle…

Het Berlijnse combo Voodoo Beach, bracht vrijdag 1 december hun langverwachte debuut uit. Langverwacht, maar bijna was de plaat er nooit gekomen. De cultband draaide al een goede tien jaar mee in de scene, met een aantal opmerkelijke ep’s op hun conto. Na het vertrek van hun toenmalige zanger en gitarist dreigde de band uiteen te vallen. Maar dat was buiten zangeres en gitariste Heike Rädeker (18th Dye), een Voodoo Beach-fan van het eerste uur, gerekend. Rädeker vervoegde percussioniste Josephine Oleak en bassist John Hendrik Karsten. Voodoo Beach, als psychedelisch hernieuwd dreampop/shoegaze-trio was een feit.

Vanuit de stilte klinkt een zachte dromerige gitaarlijn, ingetogen drums, een breed uitwaaierende gitaarlijn. Heike Rädeker spreekt en declameert, een eerst explosietje, shoegazegitaarmuur, en de zangers die ei zo na wanhopig zingt. Fremde Fenster sleept zich voorbij, vol doom en gloom, lijkt naar een catharsis toe te werken, maar dan stopt de song al.

Nein
beukt zich op gang, heerlijke, psychedelische punk. “Nein, nein, nein!”, ja dat is duidelijk. Rädeker declameert en roept, de dreigende baslijn van Karsten en de beukende drums van Oleak doen de rest. Hier wél catharsis, en wat een heerlijke, donkere vibe.

We zijn van bij de eerste luisterbeurt al fan van Nein, maar ook Immer Noch met zijn machtige baslijn, een mooi zingende Rädeker, dat kamerbrede geluid, lome beat en donkere gitaren, met een geweldige finale. Of ook Meine Freunde dat rustig opbouwt, droef verhalend, met haast etherische gitaarlijnen en een ingetogen ritmesectie, lome melodie, langzaamaan meer ruis en dan zachtjes naar een ontploffing toewerkend. Krautrock meets shoegaze, meets dreampop met een bijzonder donker randje dan. Gitzwart! “Alles was ich habe is von dir”, vertelt en schreeuwt Rädeker. Prachtig beëindigd met een uitstervende pianopartij.

Die Hand is ook knap, al veeleer een doorslagje van Immer Noch en Meine Freunde, zelfde scenario, maar net iets minder geslaagd. Waarom een kort album – Wonderful Life klokt af op 30 minuten en 12 seconden – een vullertje als 23 nodig heeft, een veldopname met wat vogelgeluidjes, is ons een raadsel.

‘Heads up’ voor de bijzonder sfeervolle en dromerige titeltrack. Gedreven op een baslijn van Karsten, begeleid door zuinig gitaarspel, zing Heike Rädeker in duet met stadsgenoot, singer-songwriter John Moods (ook actief in de indieband Fenster). En niet alleen in Wonderful Life wordt Rädeker vocaal bijgestaan. Messer-zanger Hendrik Ottemba geeft mee gestalte aan Meine Seele, een heerlijke – al dan niet bedoelde – postpunkpastiche, met een weerom prominente baslijn en donkere sound.

Zou Euphorie bedoeld zijn als ode aan The Cure, of speelt hier een bijzonder groot toeval? Alleszins: van bij de eerste noten denk je spontaan dat A Forest wordt ingezet; die bas- en gitaarsound, dat sfeertje. Even snel lijkt het op een andere machtige treurwilgklassieker van The Cure en genregenoten. Plots schiet A Forest opnieuw door ons hoofd. Rädeker zingt prachtig, pseudo-eentonig en atonaal, steeds sacraal. Dan wordt er een kleine versnelling ingezet, maar slepend blijft het. Bis am ende! Euforisch is het allerminst, een buitengewoon mooie afsluiter is het wel.

Met Wonderful Life, opgenomen door Dennis Jeungel en gemasterd door Norman Nitzsche, in Berlijn, leverde Voodoo Beach een fraaie plaat af; een mooie ode aan en blend van dreampop, postpunk, shoegaze en Neue Deutsche Welle. Misschien niet altijd even origineel, wel erg goed gedaan. Jammer van die ene ‘filler’, dan was een volwaardige song beter geweest denken we dan. Maar dat is detailkritiek.

Fans van Savages, Die Nerven, Warpaint, Beach House, Slowdive en, ja ook, The Cure gaan zich hier geen buil aan vallen. Aanradertje.

Wonderful Life is uit bij het label Crazy Sane, sinds vrijdag 1 december 2023 te vinden, ook op de gekende streamingdiensten.

VOODOO BEACH: facebookinstagram