Home ReviewsAlbum Reviews VONNIS – Bikini Season (Hypertension Records).

VONNIS – Bikini Season (Hypertension Records).

Vonnis heeft een oordeel geveld over de wereld: ‘The world is fucked, right?’ De wereld is er aan. Het is chaos en het wordt alleen maar erger en chaotische tijden leveren chaotische muziek. Vonnis brengt met hun eerste album Bikini Season een typisch product van de ellendige tijd waarin we leven. Een draaikolk van angst en kwaadaardigheid. Desolate sonische sounds vol witte ruis, blackmetal riffs en een felle hardcore attitude.

Hun teksten doorboren je geweten en dwingen je de discrepantie tussen goed en kwaad onder ogen te zien: kunnen we goed doen voor de mensheid door een paar mensen te kwetsen? Of kiezen we om goed te zijn voor sommige mensen en de mensheid te laten verloederen? En kunnen we de juiste keuze maken? De alles doorbrekende vocals en turbulente instrumentale omkadering drukken je dwingend midden in deze hersenspinsels in een web van verderf.

Met Into The Hive opent het album vuil en noisy. Wanneer zanger Rubben zijn woorden brullend laat rollen, geeft hij het nummer een lading mee, die door de hele plaat zindert. Ze doen dit met nummers als Ojos Brilliantes en Evil again, die eerder een blackmetalsound hebben, maar even goed met Love Letters, Never Sent waarmee ze de vrijheid namen om met rapartiest O.P.K. voor een knappe afwisseling te zorgen. De knappe gitaarloops in REPEAT://DELETE, het razendsnelle tempo van Doppelganger, de opdringerigheid van titeltrack Bikini Season… zijn elementen die ons al snel verknocht doen geraken aan het Vonnis-geluid.

Uit Gent waait er met dit debuut van Vonnis een bikini-seizoen over dat niet zal bruinen, maar zal branden. In een apocalyptische hardcorehel. Koortsachtig vuile nummers. Creativiteit in een experimenteel klinkende metalfreakshow, die alle subtiliteiten weg veegt. Ongepolijst talent uit de donkerste hoek.

Je kan het album bij het label Hypertension Records bestellen of via Bandcamp. Het album is verkrijgbaar op witte of zwarte vinyl.

Heb je oordopjes? Ga hen dan zeker live aan het werk zien:

24/05 – Oemtata, Ertevelde