Home ReviewsAlbum Reviews VENJA – Unfolded (Art For Ears)

VENJA – Unfolded (Art For Ears)

Met Unfolded zet Johan Geens onder de alias Venja onverschrokken zijn ruim drie decennia lange elektronische muzikale tocht verder. Geens’ enthousiasme en inspiratie om nieuwe muziek te maken is nog helemaal niet opgedroogd. Integendeel, de Limburger bevindt zich de laatste jaren in een soort overdrive waarbij een reeks boeiende releases, onder andere als Galactic Underground, het daglicht zagen.

Geens produceert met Unfolded een ambient album waarbij sprookjesachtige klanktapijten verfijnd afgewerkt worden met diepe emotionele golven. Het album is geïnspireerd op de verdwijning van een moeder die met haar achtjarig zoontje probeerde te ontsnappen aan de nazi’s tijdens de tweede wereldoorlog in Zuid-Frankrijk. Vele jaren later keerde de zoon terug naar het dorp om te achterhalen wat er met zijn moeder gebeurd is en schreef daar een boek over. Geens weet hier perfect zijn geluidscreaties hartroerend te kruiden en tegelijkertijd een elektronische droomwereld te spinnen. Vooral bij de nummers Unfolded en Unfolded Truth borrelen de melancholie en droefheid sterk tussen de ambient klanken naar boven.

De luisteraar treedt op Unfolded binnen in een kosmische wereld met uitgebalanceerde soundscapes die niet alleen een comfortabele rust brengen. Het album bevat een verrassende diversiteit aan machinale klankmanipulaties met een welkom duister gevoelsrandje. Venja vouwt hier een licht dreigend emotioneel ambient werkje uit waar heel wat in te beleven valt.