Home ReviewsAlbum Reviews VAN DEN BEAR – Songs for a Future Vacation (Eigen Beheer)

VAN DEN BEAR – Songs for a Future Vacation (Eigen Beheer)

by Patrick Van Hauwaert

Wanneer er weinig tot geen info met een release wordt meegezonden, kan dat maar één ding betekenen, de muziek spreekt boekdelen. Van den Bear is het soloproject, als we het goed voor hebben van Antoine Van De Bear, aangevuld met gastmuzikanten die mee helpen om de sound op te vullen.

Antoine wil duidelijk het podium op met zijn project en dat moet eigenlijk ook, want Van Den Bear komt met een geluid dat gelijk staat aan The National, Radiohead en tal van andere goden.  Hoewel het een soloproject is, straalt deze ep de klasse en sfeer uit van een volwaardige band en het is dus duidelijk dat er heel wat ambitie, goesting, maar ook kwaliteit in Van Den Bear zit te borrelen.

Songs For A Future Vacation bevat vijf knappe songs die je één voor één bij de ballen grijpen, de ene wat tederder dan de andere.  Opener Give Me laat het ons al heel duidelijk merken, de vooraf genoemde invloeden zijn niet overdreven.

Icelandic Sweater laat ons meteen toe om voor een eerste keer lekker met de voet mee te tikken en te genieten van een song dat alle kwaliteiten heeft van een popliedje zonder dat echt te zijn. Ook productioneel zit het snor op deze tune die met radiohitgevoeligheid flirt.

Echte klasse zit te wachten in Shooting Stars dat ons voor meer dan de voor de hand liggende redenen (de zangpartijen alleen al) aan The National doet denken.  Ook muzikaal leunt deze song dicht aan bij deze Amerikaanse band. Gelukkig zitten er tussen door ook wat Franse samples verwerkt zodat we duidelijk terug gefloten worden naar de werkelijkheid, dit komt uit Brussel en niet uit Ohio.

En nu we toch bezig zijn, luister eens naar dat heerlijke gitaarrifje tussendoor, zalig toch? Het zou zonde zijn mocht dit niet opgepikt worden op de vele radio’s die België rijk is.  Op Happy Shame krijgen we dan eerder een Nick Cave-gevoel, maar dan wel die van enkele jaren terug en op afsluiter New FC doet Van Den Bear gewoon nog eens alles over waar ze goed in zijn, gewoon  omdat ze goed zijn.

Opgenomen tussen IJsland en Frankrijk zijn de vijf songs eigenlijk een perfecte staalkaart van wat we graag horen in een band.  Soms recht voor de raap en een beetje rauw op andere momenten wat teder en mysterieus, maar telkens zeer laagdrempelig brengt Van Den Bear muziek die veel generaties kan aanspreken. Songs For A Future Vacation brengt geen hippe, dansklare hits, maar gewoon (soms ingetogen) liedjes met een blijvend karakter.

We kijken alvast heel erg uit naar een full album van deze kerel en hopen dat de toekomst hem gunstig gestemd is, want hier zit muziek in.

Mr Blue Boogie.

Facebook