Home ReviewsAlbum Reviews USE KNIFE – The Shedding of Skin (VIERNULVIER Records)

USE KNIFE – The Shedding of Skin (VIERNULVIER Records)

by Fabris Lemant

Dat de naam van de Gentse Vooruit werd weggekaapt door een ietwat mediageile partijvoorzitter leverde voorheen al heel wat stof tot discussie op. Met de inkt die over dit heikele punt vloeide, konden ook meerdere boeken vol geschreven worden maar om het met een cliché te zeggen: we moeten vooruit. Een nieuwe naam zorgt ook voor nieuwe plannen: Kunstencentrum VIERNULVIER lanceert met VIERNULVIER Records een eigen platenlabel dat focust op experimentele en tegendraadse muziek met een stevige link naar beeldende kunst en performance. Die focus zal ook merkbaar zijn in de koers die het kunstencentrum zal varen qua programmatie de komende maanden.

De eerste release is er meteen eentje waar we hard naar uitkijken, de debuut lp van het Belgisch- Iraakse Use Knife.

We hebben hier een zwak voor bands die blijven vernieuwen en buiten de lijntjes kleuren en Use Knife behoort zeker tot die laatste categorie.

Stef Heeren en Kwinten Mordijck zijn beiden ook actief bij Kiss The Anus of a Black Cat. Hun album Hewers of wood and drawers of Water blies ons destijds omver en blijft wat ons betreft één van de strafste Belgische releases van de laatste jaren. Bij Use Knife krijgen ze het gezelschap van Saif Al-Qaissy en de Iraakse kunstenaar Youniss Ahamad die instaat voor het visuele luik van de band. De smeltkroes van beide culturen levert een eclectisch geluid op.

De band steekt op de ep van wal met Ptolemaic waarbij meteen de kruisbestuiving tussen de moderne Europese undergroundsound en de traditioneel Arabische klanken en percussie duidelijk worden. We kunnen ons stilaan een idee vormen hoe een paringsdans in een hippe tent in Bagdad moet klinken.

Tweede track Coupe d’ Etat schakelt een versnelling hoger. Hier horen we de Belgische EBM invloed van Front 242 die in de blender gaat met de groove uit het Midden Oosten. Joris Caluwaerts (Stuff, Lady Linn) mag hier de figuurlijke pluim mee op zijn hoed steken voor de percussie en blaasinstrumenten die hij als gast inspeelde op het album en die het geheel extra cachet en panache geven. Ook mee aan boord geklommen van het fijne gezelschap Radwan Ghazi Moumneh van Jerusalem in my Heart die het album mixte in het legendarische Hotel2Tango-studio in Montreal.

De muzikale trip die we nemen is er eentje die fans van pakweg Dijf Sanders zeker zal bekoren. De multiculturele blender levert een fijn gerecht af dat bij momenten pittig gekruid is. De bijna drie kwartier durende trip is er een tussen het Europese vasteland en de woestijn in het Midden-Oosten, met bezwerende vocals en analoge synths. Er werd geknipt en geplakt, maar vooral veel gesproken om inzicht te krijgen in elkaars levensloop en gewoontes. Terwijl de ene blij is dat hij het ergste achter de rug heeft en focust op betere tijden, groeit het besef bij de ander over de privéleges en de luxe die hij in de schoot geworpen krijgt. De ontmoeting ergens halfweg levert naast een fijne plaat ook een band voor het leven op.

Mordijck, Heeren en Al-Qaissy zetten ons op titeltrack The Shedding of Skin nog een laatste keer het spreekwoordelijk ‘knife’ op de keel.  Het was een fait divers, wij waren reeds overstag gegaan en kijken uit hoe het gezelschap zich live manifesteert.

The Shedding of Skin komt uit op 30/09 via VIERNULVIER records en wordt op 15 oktober voorgesteld in het gelijknamige kunstencentrum naar aanleiding van het Film Fest Gent.

Op 13 november staat Use Knife op Sonic City in Kortrijk met onder andere Crack Cloud en Black Country New Road.

Facebook