Home ReviewsAlbum Reviews UNRU – Die Wiederkehr des Verdrängten  (Babylon Doom Cult Records)

UNRU – Die Wiederkehr des Verdrängten  (Babylon Doom Cult Records)

We zijn nog maar net aan het bekomen van het laatste album van Meslamtaea en we krijgen opnieuw een interessante blackmetal plaat dat door het Belgische Babylon Doom Cult Records uitgebracht wordt. De vijfkoppige Duitse band Unru nam ruim de tijd om aan dit atmosferisch blackmetalwerkje te sleutelen. Na zes jaar ploeteren en overleven is hun tweede volwaardige album Die Wiederkehr des Verdrängten (The Return of the Repressed) een feit.

Unru zet met een lange etherische en sfeervolle intro de hongerige blackmetalwolven meteen op het verkeerde been. Misschien duurt deze start voor de doorsnee fan iets te lang (bijna acht minuten), maar voor de wat ruimer denkende luisteraar kan Kråkstad een verrassende ambientintroductie zijn. Het album laat een divers en progressief geluid horen waar ook folk invloeden in doorsijpelen.

De band snijdt stevig doorheen het vlees met knallende gitaarriffs, ratelend drumwerk en grommende vocalen. Er is op de tracks (drie van de vijf klokken af boven de twaalf minuten) voldoende ruimte en aandacht aan variatie en tempowisselingen besteed. Het gebruik van cleane (ook vrouwelijke) zanglijnen en betoverende atmosferische fragmenten tussen de razernij maken van Die Wiederkehr des Verdrängten een harmonisch furieus album.

Die Wiederkehr des Verdrängten presenteert zich als een emotionele golf van gramschap en somberheid. De productie van het album klinkt wat gedownsized waardoor er een doffer en vuiler underground geluid ontstaat. Unru levert hier een sterke atmosferische blackmetalplaat (met een eigen smoel) af die gedistilleerd is uit de invloeden van grootheden zoals Mayhem, Enslaved, Emperor en Arcturnus. Intensief spul.