Home ReviewsAlbum Reviews TO THE ANCIENT TREE – Chapter 2: The Cycles Of Life (Inspired by Nature).

TO THE ANCIENT TREE – Chapter 2: The Cycles Of Life (Inspired by Nature).

Met amper een woord info op het internet over deze release moesten we wel heel diep onze bronnen aanboren voor de recensie Chapter 2: The Cycles Of Life van To The Ancient Tree. Brein achter dit project is muzikant Carl Deseyn die ook fotograaf en ecologisch tuinier is. Zijn jarenlange fascinatie voor een eeuwenoude bergesdoorn in het Oost-Vlaamse dorpje Leupegem werd ook al gebundeld in een fotoboek met proza en poëzie getiteld, De Ommeloze. Muzikaal was Carl Deseyn zowel solo als met het duo Defile Andante actief.

Na een eerste (voor de ingewijden) worp in 2016 (The Ancient Tree) en een dubbel-cd in 2017, Chapter I: Voyage to the Ancestor komen Carl Deseyn en zijn band terug met een dubbel-cd op de proppen. Beide Chapters zijn delen van een trilogie met elk een thema. Op Chapter 2: The Cycles Of Life is het onderwerp de cyclus ijstijd – paradijs – ijstijd.

De muziek bevat verrassende combinaties van ambient, folk, filmische aanvoelende structuren gefundeerd met heel wat akoestische instrumenten. Soms experimenteel en met improvisatie liet To The Ancient Tree ons wegdeemsteren in soundtrack-achtige composities, gevoed met diepe emotie en melancholie.  Carl Deseyn laat de muzikale verhalen van de bandleden samensmelten met zijn subtiel piano -en keyboardspel. De zachte, dromerige melodieën verwekken vredevolle beelden van immense natuurlandschappen. De foto’s op de digipack spreken hierbij voor zich.

De band die bestaat uit Andy Declerck (sax, fluit, cimbaal), Graciela Zaera (viool), Kaat Vanhaverbeke (accordeon),  Daphne Vandemeulebroucke (harp) die Carl Deseyn (piano en synthesizers) vervoegen. Hier en daar sluipen Vangelis geïnspireerde tunes tussen de nummers door. Begrijpelijk, wetende dat Carl Deseyn nog als schrijver voor het muziekmagazine De Wending, als negentienjarige, de opnames van Vangelis zijn dramatische soundtrack Antartica in de Londense Nemo Studios bijwoonde.

De productie is glashelder en tot in de puntjes afgewerkt in de ACE Studio van Frank Van Bogaert (1000 Ohm, Fish On Friday) Deze sfeervolle release kan gerust vergeleken worden met de uitgaven van het Amerikaanse Windham Hill Records label. Sinds 2014, rond midden augustus wanneer de Aarde door de Perseïden-meteorenzwerm trekt, organiseert Carl Deseyn Music Under The Stars, een festival in de unieke ruïne van de kunstkerk Bossuit te Avelgem.

Deze prachtige dubbelaar is alleen op cd verkrijgbaar bij de optredens en bij een paar ouderwetse platenboeren zoals Dune Records Gent en Music House in Oudenaarde. To The Ancient Tree opende een scheur in de stilte waar we echt van onder de indruk waren. Hop hop naar die platenboer!