Home ReviewsAlbum Reviews THISQUIETARMY – Hiatus (Eigen beheer)

THISQUIETARMY – Hiatus (Eigen beheer)

Hiatus is de eerste solorelease van Thisquietarmy sinds Kesselhaus in 2020. Nu, het zat er aan te komen dat Eric Quach nog eens persoonlijk de snaren zou schuren met alles erop en eraan. Na zijn talloze samenwerkingen van de laatste jaren met als uitschieter de ijzersterke releases met Voivod drummer Away, heeft Quach tot nu toe al twee Europese post-covid tours achter de rug.

Het nieuwste album van Thisquietarmy is een live registratie van het eerste optreden na meer dan twee jaar pandemische gevangenschap. Het concert werd georganiseerd door het in Montreal gevestigde Hiatus Productions en vond plaats in Église Saint-Esprit de Rosemont Montreal, een kerk met een art-deco-architectuur (bouwjaar 1931-1933). Hiatus is een improvisatie set die bestaat uit vijf delen. Het klankspectrum waar Quach zich in verdiept is terug uitermate herkenbaar. De drone-golven wentelen zich in alle richtingen en worden geloopt en verfraait met log trillende basfrequenties. Quach’s resonanties laten mysterieuze zuchten van bevrijding horen waarbij wiemelende postrock elementen naar de oppervlakte lijken te komen. Hiatus IV gaat zelfs richting Godspeed You! Black Emperor uit met doordringende langzame gitaargalmen.

Ook met deze release blijkt Quach nog voldoende transpirerende inspiratie te hebben om zonder enige vorm van repetitie (die mogelijkheid was er blijkbaar niet wegens herstel van een infectie) live een interessante muur van vrije geluidsvorming op te bouwen. Hiatus is een fris klinkend werkje dat de fans van Thisquietarmy zeker niet mogen mislopen. We kunnen niet anders dan op dit album (dat ook op cd uitkomt) een verkoelend lekker pintje te drinken.

BANDCAMP / WEBSITE