Home ReviewsAlbum Reviews THIERRY ARNAL – The Occult Sources (Atypeek Music)

THIERRY ARNAL – The Occult Sources (Atypeek Music)

Thierry Arnal is een naam die misschien een belletje doet rinkelen als we de bands waarin hij speelde op een rijtje zetten: Fragment., Amantra, Hast en Tha & Sepl. Onder die aliassen bracht Arnal albums uit op gerenommeerde labels als Denovali, Thisco en Avalance (het label van Justin Broadrick).

Daar wil de man zich echter niet tot beperken. In 2019 ging hij in zee met Laurent Courau, een schrijver en filmmaker, waarmee ze het ambitieuze project The Occult Sources: Deep Inside The Abode Of Chaos opzetten. Een film, een twaalfdelige webserie en een soundtrack die grotendeels gebaseerd was op het werk La Demeure Du Chaos / Musée L’Organe van Thierry Ehrmann. Die laatste speelt een van de hoofdrollen, net als Lydie Bonnet en Yoko Higashi.

De film zit ergens tussen mysterie, fantasy en horror, tussen de wondere werelden van de poorten naar de toekomst of de poorten naar de hel. Een beetje Lynchiaans allemaal als we wat fragmenten bekijken van de webisodes die op het internet zijn terug te vinden.

Wat de beweegredenen zijn om de soundtrack die bij de film hoort nu pas fysiek uit te brengen blijft ons een raadsel. Het enige dat we kunnen bedenken, is dat de makers vanuit de diepe ondergrond waarin ze hun artistieke werk maken, eindelijk een gepast label hebben gevonden die de uitdagende muziek wil uitbrengen of dat ze proberen om via de soundtrack ook het beeldmateriaal van wat nieuwe potentiële kijkers te voorzien.

Met de muziek poogt Arnal ons mee te voeren naar een fantasievolle parallelle wereld middels nummers die ambient, drones en experiment met het mysterieuze en onvatbare pogen te verenigen. Verwacht dan ook geen standaard ambient of dito drones maar muziek die wel enig doorzettingsvermogen vereist van minder geoefende oren, al is dat relatief natuurlijk.

Wie de moeite doet om enige stills of ander beeldmateriaal te bekijken en er zijn gading in vindt, zal zonder twijfel heel erg kunnen genieten van dit album. Een paar jaar uitstel betekende in dit geval geen afstel en wij zijn blij dat we Arnals werk eindelijk in volle glorie kunnen beluisteren.

ATYPEEK MUSIC /BANDCAMP / FACEBOOK / THEOCCULTSOURCES