Home ReviewsAlbum Reviews STYROFOAM – Happiness Is Obsolete (Eigen Beheer)

STYROFOAM – Happiness Is Obsolete (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

Arne Van Petegem die na een zestal succesvolle Styrofoam albums op het Berlijnse Morr, terug de underground indook en zelfs Spotify lekker links laat liggen, besliste overnight om nog maar eens een album te droppen op Bandcamp.

Wie dan een doorslagje van A Thousand Words of Disco Synthesizers & Daily Tranquilizers verwacht, is er meteen aan voor de moeite. Sommige tracks had hij al een tijdje op z’n harddrive staan Tape Travel Is Lonely kwam vorig jaar al als single tot ons bijvoorbeeld, en is een prachtig kort stukje ingetogen elektronica van de meester met als grappige ondertitel Political Song For Joan Didion To Sing. Grappig, omdat Van Petegem zelf alvast de vocalen volledig heeft afgezworen en er dus niet veel te zingen valt op heel het album. Edoch zijn er steeds meer literaire connotaties buiten schrijfster Didion, zo is de titel Happiness Is Obsolete een quote van Theodor W. Adorno die op de Political Songs cassette (waar die van Joan Didion dan weer niet op staat) ook al een song kreeg.

Het zingen laat hij dus liefst aan anderen over, bij The Empathy Exams is dat dan zelfs écht letterlijk het geval want dan deed hij een beroep op Dieter Sermeus (The Go Find, Orange Black,..). Maar dat wil niet zeggen dat er dus geen songs op dit album staan.

Arne laat z’n arsenaal aan modulars en analoge synths dan maar zingen met vaak toch behoorlijk catchy deuntjes tot gevolg. Uiteraard afgewisseld met wat experimenteler en donkerder werk, waarin z’n liefde voor collega’s als Boards Of Canada, Autechre en Aphex Twin durft doorsijpelen. Onze favorieten zijn de kabbelende dromerige en rustgevende sequence van Control Field waarin zelfs geen beat te bespeuren valt én de wel van een mooi aangroeiende ritmiek voorziene titeltrack.

Voor slechts 7€ haal je dit kleine meesterwerkje in jouw mapje Belgian Electronics, je moest al aan het downloaden zijn.

Facebook