Home ReviewsAlbum Reviews STAATSEINDE – Crazy Earthlings Collab Tape Episode II (Ende der Zukunft)

STAATSEINDE – Crazy Earthlings Collab Tape Episode II (Ende der Zukunft)

De drie heren van het Nederlandse Staatseinde tekenen sinds 2006 hun sound met synthpop tot punk, EBM tot minimal, alles daartussen en vooral out of the box. Wat vaststaat is dat hun geluid steeds elektronischer werd en dat ze bij een live-optreden de ruimte innemen met een indrukwekkend elektronische installatie.

Cover art © Mo van Alen

Na Crazy Earthlings Collab Tape Episode I was de komst van Episode II geen verrassing, maar toch verliep het voor Staatseinde anders dan verwacht: “Zwaar geïnfecteerd door aardse beslommeringen duurde het langer dan verwacht en die aardse perikelen hebben echter een bijzondere stempel gedrukt op de cassette. Het contrast tussen de dystopische realiteit en ongedwongen prachtige ontmoetingen vormden de ideale voedingsbodem. Wij – Staatseinde en de gekke aardlingen – presenteren u de 2de editie van onze collaborative cassette. Crazy Earthlings Collab Tape – Episode II is een samenwerking tussen Staatseinde en bevriende artiesten uit Nederland, Zweden, België en Duitsland die elkaar in het afgelopen decennium hebben ontmoet. De samenwerkingen konden tussen de lockdowns door fysiek plaatsvinden, waarbij spontane jamsessies voor een organisch geheel binnen de nummers zorgden die daarna tot compacte composities werden teruggebracht en geproducet. Door de veelzijdigheid van de verschillende artiesten is een afwisselend edoch coherent geheel ontstaan”, legt de band uit.

Ze mixten een nummer van elkaar en dat was het begin van de samenwerking met de man achter het Zweedse elektronische project Celldöd. De track Vi Åker Dit verscheen al eerder op de Staatseinde-ep Darüber Reden Wir Nicht maar de remix van Celldöd die we hier horen, is een minimalistische blaster! Staatseinde ging dan weer aan de slag met de Celldöd-track Övermannad av Funk, waarbij ze de bpm met bijna 25% hebben verhoogd en de teksten gedeeltelijk in het Nederlands hebben herschreven. Overmeesterd (feat. Celldöd) werd de openingstrack van dit album, waarmee we meteen overmeesterd werden door sterke beats in een technosfeertje dat baadt in noisy electrogruis.

Voor You en Mich, nam Staatseinde de Duitse Tilly Electronics even dichtbij, tijdens hun post-corona-minitour bij hun passage in Leipzig. Deze track met frases uit de roman Aysnosar heeft een sterk eigthies poppy doch donkere electrosound, die prikkelt en ons meteen doet meewiebelen. Met een glimlach, want de track zit vol verrassend speelse elektronische elementen die kirren en tintelen!

“Tijdens onze eerste post-corona (in Duitsland beter bekend als Corona-Pause) minitour, ontdekte Tilly Electronics uit Leipzig dat we slechts twee blokken verwijderd waren van hen. Alsof de ontmoeting van onze muziekgezelschappen voorbestemd was, maakten we. In de weken erna hebben we elk onze eigen bewerking van de originele opnames gemaakt, wat resulteerde in twee zeer verschillende en verfrissende arrangementen. Onze bewerking is te vinden op deze band.”

Het pompende ritme zet de toon in Eigen Werken Des Duivels (feat. Endfest), voorzien van grimmige synths en onheilspellend verwrongen spoken vocals. Een duivels EBM-web spint zich steeds strakker rond onze huid, dat eindigt in wervelende synths. Endfest en Staatseinde leerden elkaar kennen bij de ep-release van Endfest bij hun gezamenlijke label Onrijn. Beiden bleken ze een studio in Driebergen te hebben, waar ze de opnames maakten. “Na de collab-sessie wilden we andere zang opnemen dan tijdens de originele opnames. Voor de lol gebruikten we enkele voorbeelden van een preek uit de jaren 70 over het niet verwaarlozen van een zonde – het werk van de duivel – die nogal dystopisch klonk. Der Neo besloot deze moraliserende preek opnieuw te prediken, waarbij hij de oorspronkelijke intonatie intact liet om het nog jachtiger te laten klinken”, lichten ze toe.

In de vorm van Metzger Pat werd Artpatle onderdeel van Staatseinde na zijn bijdrage aan de collab van aflevering I, waarvoor hij een remix van Spitz Idee aanleverde. Nu ging Staatseinde aan de slag met een Artpatle-track, wat leidde tot twee tracks: Visione A Tunel (feat. Artpatle), met verstoorde hartritmes, kronkelende toetsen en bits bittere woorden die door een dystopische klanktunnel sluipen, en het gejaagd urgente nummer De Tunnel (feat. Arpatle).

Meeschreeuwend met alle liedjes tijdens onze eerste show in Gent. Zo maakte Staatseinde kennis met de Belgische HerrNia en twee jaar later arriveerde hij de dag voor de Belgische lockdown in hun studio om hun beide Virus-synths (Virus A en Virus B) samen te brengen. Dat duurde niet veel langer dan een dikke 24 uur. HerrNia arriveerde slechts 1 uur voordat de lockdown inging terug in België. Een virusgerelateerd, koortsig nummer, dat met de nodige chaos, grimmigheid en opnames van media-wijsheden heerlijk klinkt! “Het is voorbij. Geloof in mij. Ik vraag me af of hoe het echt zit.”

Toen ze hem ontmoetten op de releaseparty van Endfest, werd ook Ian Martin meegesleurd in hun samenwerkingsproject. Hun nachtelijke jamsessie zat vol ideeën, dus besloten ze om twee verschillende tracks uit te werken. En die verschillen behoorlijk in stijl en sfeer. Weil Ich Weiß (feat. Ian Martin) is een ijzige track die angstaanjagend schreeuwt om aandacht op de dansvloer. Levenselixer (feat. Ian Martin) drijft voort met dezelfde psychedelische beginklanken, maar werd in een zachtwarm synthdekentje gewikkeld, waaraan bubbelende ritmes toegevoegd werden tot het evenzeer dansbaar werd.

Kalythos ofwel Der Neo, had naast muziek ook een voorplantingsmissie op aarde en tijdens de eerste lockdown was het thuisonderwijs ook voor hem een onvermijdelijke opdracht. De les muziekcreatie draaide uit op een niet-geïdentificeerde heksachtige gebeurtenis én de track Hexen (feat. Kalythos). Met toetsen die een heksenlach neerzetten en echoënde kinderstemmen in een donker triphopritme, laten we ons graag meedrijven op dit psychedelische tripje!

Hij was een Staatseinde-lid, maar Morritz kleedde zich om en werd de gekke professor van de alternatieve electro-noise-drone-jamband Aantrekkelijk Zwaktebod. Geen onbekende dus, waarmee ze samenwerkten aan het nummer Vos Con Vado. Met wat natuurlijke links naar ruisende wind, en jungleritmes werd deze track – waarin ook de illusie van gitaar, blazers en accordeon in lijken op te duiken – één van de meest complexe van opbouw. Een buitenbeentje, omdat deze een bijna ontspannende sound laat horen. Knap!

“Na de opnames die we hebben gemaakt voor de eerste aflevering van de collab-tape, hebben we samen enkele shows gedaan onder de naam Rebelse Revolutionairen (revolutionaire rebellen), die ons naar plaatsen brachten zoals een 1000 jaar oude kapel op Valkhof Festival en Zwarte Cross, het grootste Nederlandse festival. Om onze show uit te breiden hebben we nog wat tracks geschreven en opgenomen, waarvan er twee op deze plaat staan”, vertelt Staatseinde over hun samenwerking met Wout Waanders. Rebelse Revolutionairen (feat. Wout Waanders) is voorzien van erg aanwezige beats, verlicht door de erg ‘Hollandse’ lyrics, die opgejut klinken doorheen de jacht van ritmes en bleeps, die theatraal groots uitwasemen aan het eind. Waanders zet zijn stempel sterk op de Staatseinde-tracks met zijn stem, want ook de afsluiter Vertrek (feat. Wout Waanders) zit in diezelfde lijn.

Binnen een genre waarin het repetitieve karakter – ook bij Staatseinde – de hoofdrol speelt, weten deze heren nooit in de val van herhaling te vallen. Eén voor één tracks die je van bij het begin vastgrijpen en je meesleuren in een roes doorheen deze Collab Tape.

Crazy Earthlings Collab Tape Episode II is digitaal en in beperkte oplage van 150 stuks op tape verschenen bij het label  Ende der Zukunft. Nu zaterdag 13/11 is er om 20 uur de Live Stream Release Show van Staateinde’s Crazy Earthlings Collab TapeEpisode II.

Facebook / Website / Bandcamp