Home ReviewsAlbum Reviews SOLDOUT – Forever

SOLDOUT – Forever

by Liesbet Willems

‘Soldout… iets met Goose te maken.’ Dit kreeg ik in mijn mailbox en ik was wel benieuwd. Maar wie is Soldout? Het is een Belgische groep bestaande uit Charlotte Maison (zang en programmatie) en David Baboulis (programmatie).

Na de albums Stop Talking (2004), Cuts (2008), More (2013) en de soundtrack van Puppy Love (2014) waarvoor ze zelfs in 2015 een Magritte du Cinema voor de Beste Originele Muziek kregen, brengen ze nu hun vijfde uit: Forever. Hun meest persoonlijke album zeggen ze zelf. Ze vonden dat ze niets meer te bewijzen hadden en zijn er deze keer gewoon voor gegaan. Het verschil met hun vorige albums is dat ze deze keer niet alleen gebruik maakten van elektronische muziek, maar ook van drums, een Hammond-orgel en percussie met elektronische elementen die ze manueel bespelen.

De opener Call Me Out laat invloeden van Amerikaanse hip-hop horen. Het nummer werd gemixt door Marta Salogni, die ook Forever, My love, Because Of You en Dune aanpakte.

Forever, de titelsong, gaat over niet blijven stilstaan na een relatiebreuk maar doorgaan. The end is just a new start.  En dan is daar plots de link met Goose.  Do it again (net als Forever reeds als single uitgebracht)  is een samenwerking met deze band en je hoort dit onder andere aan de opbouw van het nummer. Heel dansbaar dus, net als Oppression,  waarin je de nieuwe elementen percussie en drums duidelijk hoort. My Love is dan weer een prachtig melancholisch nummer. Je leeft direct mee.

Voor het album werd er ook samengewerkt met Maya Postepski (Austra-drumster) als co-producer, Elsa Grelot die zich bezighield met het  instrumentenpaneel op Fallen en Oppression, Victor Le Masne (drummer en toetsenist House Of The Racket) en Darko.

Gedurende het hele album hoor je alles waar Soldout voor staat: melancholische, sombere maar soms zonnige elektronische muziek en natuurlijk de stem van Charlotte. Er zijn invloeden van pop tot urban. Vanaf het begin tot het einde beweeg je mee met de muziek en het gevoel. De ene keer rustig, de andere keer hevig. Ik heb er echt van genoten. Hopelijk geraakt dit album voor hen dan ook soldout.