Twee jaar geleden bracht Patricia Vanneste, onder de naam Sohnarr, haar debuutalbum Coral Dusk uit. Vanneste componeerde en nam het album op, op afgelegen plekken in Zweden en Noorwegen. Het werd een wondermooie plaat die Patricia’s talent als componiste en muzikante echt in de schijnwerpers zet, iets wat in het verleden bij Balthazar niet echt kon.
Het afgelopen jaar greep Patricia de kans om haar muziek bijkomende betekenis te geven. Uit een diepe overtuiging dat menselijke interactie doordrongen is van inspireren en geïnspireerd worden, nodigde ze enkele verschillende beeldende kunstenaars uit om haar muziek als startpunt te gebruiken voor nieuw werk.
Ook kreeg elk nummer van het album een nieuw leven door acht artiesten die elk één nummer van Coral Dusk gebruikten als inspiratiebron voor een persoonlijke herwerking waarvoor ze volledig carte blanche kregen.
Mathijs Bertel gaf Tiptoe een eigen Ansatz Der Machine-tintje met Oosterse invloeden en de subtiele beats waar Bertel voor gekend is. Het is een smaakvolle bewerking die het origineel mooi aanvult. The Road werd door Matthias Dziwak van Avondlicht onder handen genomen. Zijn versie klinkt meer gedreven, terwijl het zweverige element (dat in het origineel te horen is) doorheen het nummer blijft hangen. Tom Soetaert van Outer maakt live deel uit van Sohnarr en had de eer om The Mermaids Of Bergsjøn aan te pakken. Terwijl de viool in het origineel meer op voorgrond treedt en de piano op de achtergrond blijft, draaide hij de logica om waardoor het nummer een volledige andere intensiteit krijgt. Heel boeiend om het origineel en de bewerking naast elkaar te leggen.
Radar werd door Benjamin Desmet van SX herwerkt. Hij haalde het triphop-achtige uit het nummer en zette er een 90’s house groove onder. Toch blijft het een ingetogen versie, trouw aan het origineel. Playing Hard To Get werd oorspronkelijk in één take opgenomen en Chantal Acda heeft over haar rework van het nummer niet of weinig nagedacht; ze liet spontaan komen wat naar boven kwam. Het werd een intuïtief pareltje dat even intens klinkt als het origineel. Sebastian en Daniel Sele van Brueder Selke maakten van Melomania een bewerking die in het begin vrij donker aanvoelt. Na verloop van tijd laat het duo meer en meer licht binnen in het nummer, al gaat het duistere sfeertje nooit helemaal weg.
Neoklassiek pianiste en componiste Veerle Pollet, alias Paulette Verléé, maakte van 11.10 een instrumentale versie waarin de melancholie uit het origineel de bovenhand neemt. Net als het origineel is deze bewerking intens mooi. Het album sluit af met een nieuwe versie van Östmark door Justin Lockey (Minor Victories, Editors). Lockey maakte er een heel donkere, zestien minuten durende track van die ver verwijderd blijft van het origineel. We krijgen een vrij eentonige beat waar af en toe “snapshots” van het origineel in weerklinken. Interessant, maar wij verkiezen de originele versie van Sohnarr.
Coral Dusk Reworkes is een heel boeiende plaat geworden waarin we in elke bewerking (behalve die van Justin Lockey) dezelfde sfeer terugvinden als in de versies van Patricia. Elke artiest haalde alles uit de kast om de puurheid van de mooie nummers te behouden en er een eigen extra likje verf aan te geven.
Op 31 maart nodigt Sohnarr een aantal artiesten uit in de Gentse Handelsbeurs om er een intieme set te spelen en hun rework van deze plaat live te brengen. Ansatz Der Maschine, Paulette Verlée, Avondlicht, Chantal Acda en Outer zijn alvast van de partij. De Handelsbeurs zal voor de gelegenheid aangekleed worden met litho’s, foto’s en schilderijen die in samenwerking met Sohnarr tot stand zijn gekomen. Tickets voor deze unieke avond zijn verkrijgbaar via deze link.