Home ReviewsAlbum Reviews SITKA – Tape Cuts (Taping Policies)

SITKA – Tape Cuts (Taping Policies)

Het uitbrengen van muziek op tapes zit in de lift. Na Karen Willems gaat SITKA nu ook mee in het verhaal. Na twee interessante releases in eigen beheer (Spirit Lake en Spliting Oak) gaat Ben Van Houdt in zee met het cassettelabel Taping Policies. Zijn gitaar ambient uitwasemingen worden op Tape Cuts verder uitgediept en via een retro muziekdrager aan de liefhebbers voorgesteld.

Tape Cuts is een twee keer tien minuten durende gitaar ambient sessie met de nadruk op ‘cuts’. De zweverige ambient structuren verschijnen in stukjes om dan plotseling afgebroken te worden of gewoon over te gaan in effecten en achtergrondgeluiden. De opnames zijn puur van aard met alle haperingen en tape geruis erbij. Het ongewone verspringen en opeens stoppen van de mooie atmosferische klanken produceren een verdwalend effect. Bij het continue doorspelen van Tape Cuts kregen we de indruk dat het richtingsgevoel bij het beluisteren gemanipuleerd wordt tussen de soundscapes en sluipende minimale noise inputs. Het begin- en eindpunt van de twee creatief verhakte nummers vervagen tot een mysterieuze Möbius ring van klanken.

Ben Van Houdt dompelt de luisteraars in een trip van oneindigheid waar rust en mystiek deze boeiende en dromerige reis gidsen. De imperfectie en slordigheid krijgen op Tape Cuts een waardige plaats in het experiment. De mastering van deze bijzondere ambient release was in handen van Ronald Mariën (Stratosphere).