Home ReviewsAlbum Reviews RÖYKSOPP – Profound Mysteries II

RÖYKSOPP – Profound Mysteries II

by Stefan Laforce

Berge & Brundtland uit Noorwegen waren weer aan het werk, en hoe. Het was geleden van 2014 dat er nog wat verscheen, maar dit jaar,  pakken ze uit met een tweedelig album, en dat is een understatement. We bespreken het laatste deel van hun groots project dat verschijnt op 19 augustus.

Het werd een samenwerking met verschillende gasten en is prima te genieten als soundtrack voor je woon werk traject, maar af en toe ook als je een dansje wil plegen. Hier en daar klinkt muziek met wat old school vinyl gekraak voor wat sfeer.

Zelf beschrijven ze hun project als het grootste dat ze hebben gedaan in hun carrière. De unieke klank vastgelegd na jarenlang polijsten en uitbreiden. Een blik in de toekomst, een hommage aan de artiesten en genres die hen inspireerden. En ze hebben zó diep in hun archieven gespit dat er zelfs midi data gebruikt werd uit hun tienerjaren, lang voor de bandnaam RÖYKSOPP werd gebruikt. Een naam geïnspireerd op de Noorse benaming voor een buikzwam die stof afgeeft als hij rijp is, of je hem stuk trapt, en hij zijn sporen verspreidt.

Opnames gebeurden, behalve op hun vertrouwde locatie, ook in New York, Parijs, Berlijn met zowel nieuwe als vertrouwde vocalisten. We zouden er een hele pagina over kunnen schrijven, maar het maakt vast geen verschil. Kwaliteit komt bovendrijven, en dit vlot redt je als het waterpeil blijft stijgen door de hete zomer en smeltend poolijs. We zijn alvast benieuwd of dit project verschijnt in top 10 lijstjes van beste albums van het jaar.

Enkele singles zijn deze zomer reeds verschenen en voorzien van een videoclip. Klik zeker ook onderaan op de link naar hun website voor wat oogstrelend werk door de Australische kunstenaar Jonathan Zawada, wat ze zelf omschrijven als ‘artefacts’ en ‘visualisers’ bij hun tracks.

We bespreken enkele uitschieters. Denimclad Baboons is een instrumentaaltje dat tijd neemt voor het op gang komt maar wordt dan wel vetjes. Let’s Get It Right is een samenwerking met Astrid S, zoet als een rustig voortkabbelend beekje in je oor. Unity vervolgens, verscheen recent als single en is genieten. De single Sorry, met de stem van Jamie Irrepressible pakt je in om je te ontroeren met zijn breekbare stem. Jamie werkte al eerder met hen samen. Tijdens het luisteren deed het ons denken aan Anthony & The Johnsons  en James Blake zijn Limit To Your Love.

Control werd eerder ook al uitgebracht als single, een topper die je gewoon luider wil zetten om een dansje te proberen alsof je een modern danscafé bezoekt. Remembering the departed lijkt ons een geschikt instrumentaal nummer voor het afscheid van een geliefde, in alle schoonheid en rust zoals ook Moby dat zou kunnen.

Luisterplezier komt er aan, beste lezer!

FacebookInstagramTwitterWebsiteSpotify