Home ReviewsAlbum Reviews RAMKOT – What Exactly Are You Looking For?

RAMKOT – What Exactly Are You Looking For?

by Geert Mertens

De winnaars van De Nieuwe Lichting 2021, Ramkot, pakken uit met een nieuwe ep What Exactly Are You Looking For? Het trio uit Gent waarvan de broers Tim en Tom Leyman, aangevuld met Hannes Cuyvers, de spil vormen, is klaar voor het grote werk en dat bewijzen ze met deze ep.

Opener Am I Alright Now begint nog ingetogen. Haast John Larry-achtig. Dat is de man die ooit met fluisterliedjes zoals Alleen furore maakte. Daarna barst de hel los en vraagt de zanger zich zeemzoet de titel af. Riffs die hier en daar wat gemeen hebben met het geweld van Royal Blood, STAKE en Queens Of The Stone Age. Ook de subtiele hoekjes zijn een lust voor het oor zoals de pauze net voor de aanzet van Am I All – stop – Right Now! Geen wonder dat de single de nodige airplay wist de vergaren op heel wat radiozenders.

Op Eye To Eye mept de drummer er lustig op los terwijl het gitaarwerk continu hakt en trekt tot het refrein komt aanzetten en het nummer weer zo catchy wordt als de opener. Het refrein is een beetje schatplichtig aan This Is Not A Lovesong van PIL. Let ook op de koortjes op het einde van het nummer. Bijna de Carmina Burana

Fever is zo smerig maar toch zo dansbaar dat je bijna koorts zou krijgen als je dreigt stil te blijven staan. Voer voor op een festivalweide een heel publiek uitzinnig te doen moshpitten. Ook hier weer aangenaam drumwerk dat een beetje doet denken aan Mario Goossens van Triggerfinger. Stevie gaat op hetzelfde elan verder. Al krijg je hier wel een beetje de indruk dat je alle stopjes en tempowisselingen wel al eens gehoord hebt. Ook Go See bewandelt hetzelfde muzikale pad. Een screamer die het ongetwijfeld live goed zal doen. Al wordt het niveau van singles Am I Allright Now? en Fever niet gehaald.