Home ReviewsAlbum Reviews PIET DIERCKX – Piet Dierckx (Consouling Sounds).

PIET DIERCKX – Piet Dierckx (Consouling Sounds).

Een duivel doet het al. Piet Dierckx is stichtend lid en ex- drummer van Soulwax, lid van Drums Ar For Parades, componist en visueel artiest. In het jaar 2015 gooide hij het roer om en begon in zijn eigen studio met een totaal andere visie composities te maken.

Het debuut van  Piet Dierckx bevat 8 instrumentale nummers die in een periode van twee jaar in elkaar geknutseld werden. De elektronische constructies zijn volgens eigen zeggen: muzikale verhalen over de dagelijkse sleur en bekommeringen in dit leven. De visuele ingevingen transformeerde Piet Dierckx om naar geluiden en songstructuren die zeer filmisch overkomen.

We kregen een mengeling van donkere ambient, noise en experimentele soundscapes te horen. Hier en daar zijn veldopnames toegevoegd welke tot eigenaardige porren op onze trommelvliezen leidden. Geen drums of beats uit zijn rijk verleden vallen te horen, enkel wat ritmiek waar hij het nodig achtte. De elektronische tools werden op subtiele wijze gemanipuleerd tot geluidspulsen met zweverige maar onverwachte wendingen. Het gebruik van pianogeluiden in de tracks kleuren de experimentele escapades tot humanere rustpuntjes voor de luisteraar.

Piet Dierckx wentelt zich, zoals olijven in hun eigen olie, in zijn zoektocht naar geluiden die sterke visuele beelden bij de luisteraar verwekken. De duistere mystiek die de nummers uitstralen deden ons denken aan verlaten steden en vergeten industriële artefacten. De vervormde akoestische instrumenten werpen een extra melancholische toon op de sound van de plaat.

Geen gemakkelijke brok die Piet Dierckx. We kunnen niet ontkennen dat dit toch wel een aardig stukje elektronische verkenning van het muzieklandschap is. De soms wat onsamenhangende structuren van de nummers zijn wat moeilijker te verteren. Bij iedere luisterbeurt hoor je wel iets nieuws en uitdagend opduiken. De mastering van deze intense trip was in handen van Lawrence English. Complex experiment voor gevorderden die houden van Ben Frost en Thomas Köner.