Home ReviewsAlbum Reviews PAUL BEAUCHAMP – Wander (Erototox Recordings)

PAUL BEAUCHAMP – Wander (Erototox Recordings)

Wie zich graag eens waagt aan een grenzen aftastend elektronisch luisteravontuur gaat met Wander een flink kluifje te verteren krijgen. De in Turijn residerende Amerikaan Paul Beauchamp begon zijn solocarrière in 2010 en fabrikeerde vooral muziek waar ambient en drones een hoofdrol in spelen. Momenteel is de geluidsingenieur nog steeds actief lid van experimentele projecten zoals Blind Cave Salamander (met de celliste Julia Kent en Fabrizio Modonese Palumbo (r)), Almagest!, Grams, Space Aliens From Outer Space en Coypu.

© Paul Beauchamp

Beauchamp houdt zich bij het construeren van Wander vast aan een eigenzinnige manier van werken. Hij beschouwt de opnamestudio als één muzikaal instrument waar mens en machines versmelten tot een uniek geluidsproces van improvisatie. Deze filosofie van werken creëert mogelijkheden om nieuwe geluidsontwerpen te produceren. Wander is een ‘realtime’ opname met één track met zevenenveertig minuten elektronische geluidsverkenningen. Beauchamp dompelt de luisteraar onder in een vat met schurende drones vergezelt van effecten, achtergrondsignalen en repetitieve fragmenten. Het album behelst een doordringende industriële stemming waarbij de grommende drones een beklemmende en duistere gemoedstoestand veroorzaken.

Beauchamp neemt ons mee in een waanzinnige, bijna buitenaardse bloedcirculatiemachine waar de auditieve ontvanger zich als een stent een weg zoekt naar de slagaderverstopping. Wander is geen album om je lekker te nestelen in een voorspelbare geluidscontext. Dit experiment opent de weg naar een nieuwe en boeiende grensverleggende geluidsbelevenis.

InstagramErototox Recordings