Home ReviewsAlbum Reviews OUBYS – Zero ep (Ogula Records).

OUBYS – Zero ep (Ogula Records).

Soms worden gebeden gehoord, soms is het toeval maar we weten wel beter. Wannes Kolf is een landgenoot die ons onder de naam Oubys  bedient met elektronische hersenspinsels. Hij verwende ons al enkele maanden geleden op een lekkere heruitgave van zijn productie uit 2008 (Paths).  Nu werden we getrakteerd op echt nieuw werk, de Zero ep.

Een ep-release met een speeltijd van meer dan een uur moet je eigenlijk als een volwaardige uitgave beschouwen. Zero bevat vier tracks die volgens Wannes Kolf tot zijn meest directe muzikale uitspattingen behoren. De zweverige modulaire synths bevatten een experimentele kracht die de tracks boeiend maken. De input voelt aan als de jaren tachtig, die met allerhande effecten en sequences gekraakt wordt tot een interessant stukje hedendaagse elektronische muziek.

Wannes Kolf houdt van het stimuleren van de hersencellen en daar slaagt hij met verve in. De onverwachte pulsen en geheimzinnige structuren van Zero reflecteren een reis door de geest van Oubys. Repetitieve klanken en soundscapes zorgen voor een opwindende trip met een aangenaam atmosferisch gevoel op de achtergrond. Het retrofuturisme is aanwezig door gerecycleerde en herhalende klanken te laten vermengen met de dreigende filmische composities geïnspireerd door grootmeester John Carpenter.

De elektronische resonanties op Zero zijn bij momenten spannend en werken als een tijdmachine die zowel het verleden als de toekomst laat samensmelten met zoemende en gonzende digitale muziekstructuren. Oubys produceerde met Zero een kluifje dat het smullen waard is.