Wannes Kolf uit Hasselt is de man die in de muziekwereld bekend staat als Oubys. Met Holosphere brengt hij een soort van verzamelaar uit met allemaal nummers die al op een of andere verzamelaar van Eighth Tower of Unexplained Sounds Group verschenen, op het afsluitende Add Lakes na.
Het is dan ook eerder verrassend dat ondanks de veelheid aan releases waar verspreid hier en daar een nummer verscheen, het album toch behoorlijk coherent klinkt.

Oubys is dan ook sterk in improviseren en heeft zodoende een bepaalde vorm van maturiteit bereikt waarin hij een alsmaar herkenbaarder geluid heeft gecreëerd waardoor zijn signatuur op een bepaalde manier telkens herkenbaar is.
De ruimte tussen de ruimte, een realiteit in een andere realiteit of er ergens ertussenin, een realiteit buiten de tijd bijna die zorgt voor een andere vorm van perceptie en bewustzijn. Het opzet deed ons wat denken aan het boek The Third Policeman van de Ierse schrijver Flann O’Brien (Brian O’Nolan), waarin de realiteit vervaagt, het surrealisme hoogtij viert en bijvoorbeeld de moleculen van mens en fiets met elkaar versmelten waardoor ze samen op stap kunnen tussen de muren van de woning waarin de hoofdpersoon zich bevindt. Droogkomisch, hilarisch en van de pot gerukt is het een verhaal dat dit Holosphere perfect als soundtrack zou kunnen hebben, wat ons betreft dan toch.
Synthesizers, een leger van hen waarschijnlijk, veldopnames, ritmiek en hier en daar wat industrial vormen de grondbestanddelen voor het trippy geluid van Oubys, wiens geluid eigenlijk behoorlijk hermetisch is waardoor de luisteraar noodgedwongen echt moet luisteren en opnieuw luisteren. Net omdat de release niet zomaar zijn geheimen prijsgeeft duurt het iets langer om Holosphere te doorgronden, maar dat vinden wij geenszins een probleem.


