Home ReviewsAlbum Reviews ORTEGA – Sacred States  (Consouling Sounds)

ORTEGA – Sacred States  (Consouling Sounds)

Uit de Nederlandse undergroundscène komt Ortega aangewaaid: een sludge-doommetalband die het via het label van zanger gitarist Richard Postma (Tartarus Records) sinds 2007 alles zelf doet. Met Sacred States mikt Ortega wat hoger door de release op drie verschillende labels en evenveel verschillende formaten uit te brengen: Consouling Sounds op cd en Narshardaa Records op vinyl, terwijl Tartarus Records voor de cassetterelease zorgt.

Je hoort zeker wat flarden sludge- en doommetal in Ortegas muziek, toch is zo’n beschrijving eerder iets voor mensen die graag in hokjes denken en is de term die de band gebruikt meer de nagel op de kop: dit is gewoon  “luid”.

Er staan vijf tracks op dit werkje (met een gemiddelde lengte van zo’n tien minuten, Crows zit zelfs net onder de twintig) die allen bijzonder donker klinken. Opener Strong Eye begint met een gitaar die langzaam aan je gehoorkanaal binnentreedt, vlug gevolgd door beukende drums en spacey gitaren die je naar een duister universum meezuigen, en van zodra het gebrul van Richard Postma aanvangt, weet je dat je in een inferno bent belandt waaruit je niet kan ontsnappen.

Wil je wel weg hollen? Je zit wel verstrikt in een web of in een draaikolk zoals bij Maelstrom, toch is het er fijn vertoeven. Een trip die je immers het best ervaart met de koptelefoon op. De zware gitaren van Alex Loots en Frank De Boer cirkelen rondom je heen, daartussen Richards stem en de onheilspellende drums van Sven Jurgens. En dat alles knap opgenomen door John Bart van der Wal (Aborted/Herder) en gemasterd door J